Varna vožnja in delo s traktorjem

Zveza slovenske podeželske mladine je v okviru obširnejšega projekta za povečanje varnosti in ohranjanja zdravja pri delu na kmetijah, v nedeljo 26. maja 2019 na poligonu AMZS na Vranskem organizirala prikaz in trening varne vožnje in dela s traktorjem. Dogodek, ki se je odvijal na 7 delovnih točkah, so pri izvedbi podprli Zavarovalnica Triglav d.d. in nekateri ponudniki kmetijske tehnike.





Na spolzki podlagi so prikazali kako traktor s traktorskim priklopnikom in cisterno reagirata v izredni situaciji, pri potrebi po nenadni hitri reakciji. Na prvi postaji je bilo prikazano zaviranje, ko traktorska kolesa začnejo drseti in je zaviranje manj učinkovito. Ker večina traktorjev ni opremljena z ABS sistemom, ki prepreči blokado koles, mora blokiranje preprečiti voznik s popuščanjem zavor, to pa je v izrednih situacijah težko izvedljivo in je za to potrebna vaja.

Na drugi postaji so prikazali nenadnemu izogibanju oviri, ki se pojavi na cesti ali pa pri vožnji na terenu, pa tudi na gospodarskem dvorišču (avto, otrok, ki steče z dvorišča, kamenje…). V tem primeru mora voznik reagirati prisebno, z zmanjšanjem hitrosti vožnje in obvozitvijo ovire, saj samo zaviranje praviloma ni zadostno. Pri tem pa mora voznik paziti, da se oviri ne izogne preveč sunkovito, saj lahko pride do prevračanja.





Na več točkah treninga spretnosti pri vožnji so udeleženci lahko sami vozil traktorje z nameščenimi priključnimi stroji, ki so bili praviloma širši od traktorja. Ozko postavljeni stožci so udeležence postavljali pred izzive, kako voziti na takih mestih, ne da bi poškodovali stroj, ko bi zadeli ob oviro, zgradbo, cestni objekt. Udeleženci so lahko preskušali svoje vozniške sposobnosti, ne da bi zares naredili kakšno škodo, le stožce so prevračali.





Na točki prikaza (ne)varnega dela s traktorjem in priključnimi stroji so se udeleženci seznanili z dejstvom, da je v Sloveniji še vedno od 10 do 15 tisoč traktorjev, ki niso registrirani in niso opremljeni z varnostnimi kabinami ali loki, čeprav predpisi to nalagajo. S takimi traktorji pa se zgodi največ nezgod pri delu izven cestnega prometa, ker se pri prevračanju tak traktor začne kotaliti in pokoplje voznika pod sabo. Mlade udeležence je bilo položeno na srce, da si v primeru, če imajo tak traktor doma, za letos zadajo nalogo, da ga bodo opremili s kabino ali vsaj z lokom.

Pri priključnih strojev je bila pozornost namenjena uporabi kardanskih gredi s poškodovano ali pa celo brez varovalnih (zaščitnih) elementov. Pri prikazu kako taka »gola« kardanska gred lahko s človeka potegne ohlapno obleko in lahko močno poškoduje, se je zgodilo to, kar se tudi kdaj zgodi v praksi – kardanska gred ni le potegnila in navila obleke z lutke, pač pa na gred navila celo lutko (manjša slika - Foto Anne Marie Valentar).





Poleg pri fotografijah opisanih točk prikaza in vaje varne vožnje in dela s traktorjem so na poligonu AMZS prikazali še tehnične preglede s traktorji in zahteve, ki jih morajo izpolnjevati novi traktorji v skladu s homologacijskimi predpisi, udeleženci pa so lahko tudi praktično začutili kaj pomeni prevračanja avtomobila in kako se rešiti, ko obvisiš na varnostnem pasu.

Marjan Dolenšek, KZGS - Zavod LJ