Novi modularni gozdarski zgibnik

Bijol BWS 240

V Sloveniji za spravilo lesa večinoma uporabljamo kolesne kmetijske traktorje, ki so ustrezno prilagojeni in opremljeni za delo gozda. Uporabljajo se predvsem za izvleko podrtih dreves oz. razžaganih hlodov, v zadnjem desetletju pa tudi vse več za vleko gozdarskih prikolic za prevoz lesa, sledeče geslu »hlode na kolesa«, saj tako bolje varuje tla in les. A za profesionalno spravilo velikih količin lesa prilagojeni kmetijski traktorji pridejo do meja svojih zmogljivosti in tu svoje mesto najdejo specializirani gozdarski traktorji. Njihove tehnične lastnosti in številčno omejena proizvodnja imajo za posledico visoko ceno, za njihova nabava in uporaba je smiselna le pri dovolj velikem obsegu dela v gozdu.

Gozdarski zgibniki

Gozdarski zgibniki so zasnovani in namenjeni samo za delo v gozdu. Zasnovali so jih v 60-tih letih prejšnjega stoletja, praviloma kot gozdarske zgibnike. To pomeni, da je traktor gibljiv med sprednjo in zadnjo premo, krmiljenje pri vožnji pa potekom z zgibom teh dveh delov. Tako je traktor bolj gibljiv na gozdnih vlakah, lažje pa tudi »obvozi« drevo ali kakšno drugo oviro. Motor ima postavljen nad sprednjo premo, pred motorjem je nameščena odrivna deska za rampanje hlodov na skladišču. Nad zadnjo premo ima stalno nameščen vitel, praviloma dvobobenski. Varovalna konstrukcija za voznika (kabina) je močne izvedbe, traktor pa ima s kovinskimi ploščami zavarovane vse vitalne sklope (motor, transmisija). Danes imajo praktično vsi gozdarski zgibniki hidrostatski pogon koles, daljinsko krmiljenje vitla in daljinsko krmiljenje premikanje traktorja. To pride prav za krajše premike na skladišču lesa, pa tudi pri zbiranju lesa za izvleko v samem gozdu, da vozniku ni potrebno za nekaj metrski premik vstopati v kabino. A tudi pri izvleki lesa z gozdarskimi zgibniki velja, da bi želeli čim več lesa prepeljati in ne vleči po tleh in tu je mesto za gozdarske zgibnike z dvigalom in vlečnim okvirjem. A o tem več v nadaljevanju.

Bijolov prvi gozdarski zgibnik

V podjetju Bijol niso novo ime na področju gozdarske tehnike. Glede na njihovo prevladujočo dejavnost so začeli z gozdarskimi dvigali za kamione, nadaljevali z gozdarskimi prikolicami, sekalniki za sekance, opremo za sekalnike in (zaenkrat) končali z gozdarskim traktorjem. Prvotna ideja, da bi traktor razvili skupaj z nemškimi partnerji ali pa domačim proizvajalcem Vilpo (Woody zgibniki), ni obrodila sadov, zato so se odločili za samostojno pot. Konkretnega razvoja in izdelave prototipa so se lotili leta 2014 in izdelali robustni zgibnik v klasični izvedbi. Poimenovali so ga BWS 160, do danes pa jih je kar nekaj prišlo iz proizvodnje in opravljajo delo v gozdovih. BWS 160 ima štirivaljni Deutz motor prostornine 4,1 litra in moči 115 kW (154 KM) in največjim vrtilnim momentom 610 Nm pri 1.600 vrt/min. Nameščeno ima Sauer Bibus brezstopenjsko hidrostatično transmisijo za pogon koles in Load sensing delovno hidravliko za dvižne naprave in vitel, ki dosega največji pretok 309 l/min in največji tlak 250 barov. BWS 160 ima nameščen dvobobenski vitel Uniforest, na voljo sta dve izvedbi in sicer 2 x 8,5 tone ali 2 x 10 ton.

Bijolovi naslednji gozdarski zgibniki

V minulih šestih letih, ki so minila od predstavitve prvega BWS 160 pri Bijolu niso stali križem rok. Traktor so ponudili v izvedbi z dvigalom, ki so ga namestili nekaj pred zadnjo premo, na obstoječi nosilni okvir, oz. nad vitel. Dvigalo je v prvi vrsti namenjeno za zlaganje hlodov v skladovnico, lahko pa tudi za približevanje hlodov traktorju oz. vitlu (do dosega dvigala) ali nalaganju hlodov na druga vozila. Pomemben mejnik v njihovem razvoju pa predstavlja razvoj gasilskega prikoličarja (več o tem v okvirju). Iz gasilskega prikoličarja so razvili tudi prvi gozdarski prikoličar oz. forwarder, sledil pa je razvoj novega gozdarskega zgibnika BWS 240, ki vam ga tukaj predstavljamo in sicer v izvedbi z dvigalom.



Iz rumenega v rdeče: novi Bijolov gozdarski zgibnik je močnejši od predhodnika, je modularne zasnove, dobil pa je tudi novo, rdečo barvo. Sprednji sklop (prva prema, motor, kabina) je skupen za vse izvedbe, zadnji pa lahko v izvedbi klasični zgibnik, skidder ali forwarder.


BWS 240

  Pri novem Bijolovem gozdarskem zgibniku ne gre le za gozdarski zgibni traktor, pač pa gre serijo gozdarskih vozil zasnovanih modularno. Osnovo predstavlja prvi del vozila, oz. pogonsko krmilni sklop, ki zajema prvo premo, motor, transmisijo, kabino itn. ter sega do vrtljivega vpetja pod zadnjim robom kabine. V to vpetje pa se lahko vpnejo različni zadnji moduli oz. izvedbe vozila. Od klasične izvedbe za gozdarski zgibnik (zadnja prema, vitel, naletna deska itn.), zgibnika z dvigalom in vlečnimi kleščami, do zgibnega prikoličarja (forwarder).

Novi Bijolov BWS je zrasel v primerjavi s predhodnikom. Pri motorju kar občutno. Sedaj mu moč daje šestvaljnik Deutz (prej štirivaljnik) TCD 6.1 l6 s 180 kW (241 KM), prostornine 6.1 l in maksimalnim vrtilnim momentom 1.000 Nm pri 1.450 vrt/min. Motor izpolnjuje zahteve stopnje 5 za izpušne pline, bistven sestavni del sklopa čiščenja izpušnih plinov je njihova obdelava s sečnino (AdBlue). Velik motor mora imeti zmogljiv hladilni sistem oz. velik hladilnik. Njegov ventilator poganja hidro motor, za čiščenje hladilnika lahko spremenimo njegovo smer vrtenja, tudi med delom oz. vožnjo. Za dizel gorivo je na voljo zalogovnik prostornine 200 l, za AdBlue pa prostornine 10 litrov.



Voznikovo delovno mesto: vrtljiv sedež s krmilnima ročicama na naslonjalih za roko, na levem naslonjalu je tudi robusten krmilno nadzorni zaslon (manjša slika). Ko sedež obrnemo, volan preklopimo naprej, njegova funkcija pa se prenese na krmilno ročico.

  Transmisija je brezstopenjska hidrostatična, proizvajalca Sauer Bibus. Je Load sensing izvedbe (s prilagodljivim pretokom in tlakom delovanja), kar omogoča, da pri manjših obremenitvah deluje tudi v t.i. eko načinu, z zmanjšanim številom vrtljajev motorja in tako varčnejšo porabo goriva. Sicer pa je prenosni sklop krmiljen z mikroprocesorjem in ima zmogljivost največje sile 150 kN (15 ton) pri lastni masi stroja 18 ton. Del transmisije je tudi dvostopenjsko mehansko gonilo, tako je omogočeno brezstopenjsko doseganje hitrosti od 0 do 14 km/h ali od 0 do 40 km/h.

Na kolesih ima standardno nameščene pnevmatike z jekleno ojačitvijo Alliance 345 LS-2 28-26, širine 715 mm. V tem primeru je traktor širok 2.760 mm pri opcijski širini 600 mm je traktor širine 2.600 mm. Sprednja in zadnja prema proizvajalca Dana sta robustne izvedbe in omogočata statično obremenitev 30 ton spredaj in 40 ton zadaj ter dinamično obremenitev 15 ton spredaj in 20 ton zadaj. Obe premi imata nameščeni 45 % samodejni diferencialni zapori z njimi dosežemo, da je stroj v kombinaciji s hidrostatičnim pogonom manj obremenjuje oz. poškoduje gozdna tla. Na vseh kolesih so nameščene ploščne delovne zavore v oljni kopeli. Tudi parkirna zavora deluje na vsa kolesa. Traktor v izvedbi z dvigalom in vlečnimi kleščami, o kateri pišemo še v nadaljevanju in brez nameščenih gozdarskih verig tehta cca 17 ton.

Tudi delovna hidravlika, ki oskrbuje hidravlične porabnike (hidravlični valji, hidrostatični motorji) je Load sensing izvedbe i dosega največji pretok 309 l/min in največji tlak 250 barov. Poleg dvižnih naprav delovna hidravlika poganja tudi dvobobenski vitel. Standardno nameščajo vitel Uniforest v izvedbi s konstantno vlečno silo 2 x 9,5 tone in 150 m vlečne vrvi. Vlečni vrvi vitla sta vpeti v hidravlično gnana izvlečna škripca, ki imata tudi napenjalna mehanizma, ki zagotavljata, da sta vrvi na bobnih vitla vedno napeti in se pri vleki bremena ne poškodujeta.

Za servisne posege v drobovje hidravličnega oz. transmisijskega dela novega zgibnika se kabina hidravlično prekucne naprej.



Kabina, ki je del prvega sklopa novega zgibnika, ima na sredini nameščen vrtljiv zračno vzmeten voznikov sedež in krmilni ročici na obeh preklopljenih naslonjalih za roki. Krmilni ročici sta namenjeni za krmiljenje številnih funkcij zgibnika. Te krmilimo z običajnimi premiki ročic naprej – nazaj, oz. levo – desno ter s stikali na ročicah. Krmilimo vse hidravlične funkcije vozila, izbiramo stopnjo hitrosti vožnje in ju uporabljamo namesto volana, če imamo sedež obrnjen na stran oz. nazaj. Vitel ter zadnjo naletno odrivno desko krmilimo z daljinsko krmilno napravo, ki je med vožnjo odložena v za to predvideno mesto v levem zadnjem delu kabine, ko pa je voznik izven kabine, pa jo ima nameščeno za pasom. Z njo lahko daljinsko krmilimo tudi krajše premikanje (vožnjo) traktorja, npr. pri zbiranju in privleki lesa ali pri odpenjanju hlodov na skladišču. Pri daljinskem krmiljenju premikanja traktorja je hitrost vožnje omejena na 4km/h. Kabina nudi dovolj prostorna za voznika, je pregledna na vse strani, je klimatizirana ter voznika varuje tako pred prevrnitvami (ROPS), pred padajočimi predmeti (FOPS) in pred prodiranjem predmetov v kabino (OPS).



Učinkovito delo: hlode, ki jih dosežemo z dvigalom neposredno naložimo na vlečne klešče, bolj oddaljene pa do stroja privlečemo z vitlom.


Kadar BWS 240 uporabljamo kot klasični zgibnik za izvlek lesa z vitlom, lahko vlečne klešče snamemo. Gre enostavno, zaklepne puše sprostimo hidravlično, ročno odklopimo tri hidravlične hitre spojke in z dvigalom dvignem celoten sklop iz nosilnega okvirja. Na spodnjem delu vlečnih klešč vidimo vrtljivo nosilno ploščo, ki omogoča njihovo obračanje (krožni zamik) pri vleki hlodov v ovinku.


Seveda je vitel pri tudi novem Bijolovem gozdarskem zgibniku krmiljen daljinsko. S to napravo lahko krmilimo tudi kratke premike (vožnjo) traktorja na delovišču (hitrost vožnje do 4 km/h).


BWS 240 z dvigalom in vlečnimi kleščami

  Ena od izvedb novega Bijolovega zgibnika je tudi taka z dvigalom in vlečnimi kleščami. Tako izvedbo zgibnika s tujko ga imenujemo skidder. Dvigalo Palfinger – Bijolovega hišnega dobavitelja, je nameščeno na nosilni okvir nad vitlom in nekaj pred zadnjo premo, vlečne klešče pa na nosilna zgornja nosilna vzvoda naletne deske, nekaj za zadnjo premo. Dvigalo prihaja iz serije Epsilon in ima oznako X 130 R, ki nam pove, da je namensko za tovrstne gozdarske traktorje (oznaka R), ima razred 130 kNm dvižnega momenta in je v zelo močni izvedbi (oznaka X). Glede na dolžino teleskopske roke in s tem dosega 8 metrov, znaša neto dvižni moment 120 kNm. Z vlečnimi kleščami nas, če se malo pošalimo in pobrskamo po muzejskih slikah, Bijol vrača v čas spravila lesa z vpregami. Takrat so za vprežno spravilo uporabljali tudi prirejeno oz. okovano sprednjo premo voza in nanjo naložili sprednji del hlodov in si tako olajšali spravilo v primerjavi z vleko po tleh, v številnih primerih pa na ta način zavirali vprego pri spravilu navzdol, ko bilo s težkim lesom naložen voz (z dvema premama) v dolino praktično nemogoče zavreti. No pri sodobnem spravilu z zgibnikom z dvigalom zaviranje ni motiv, pač pa dvig sprednjega dela hlodov na vlečne klešče in vleka le zadnjega dela po tleh in tako varovanje tal in lesa, saj je dvignjen večji del lesa kot pa bi bil pri vleki z vitlom. Ne gre pa zanemariti tudi večje učinkovitosti pri delu. Les, ki ga ob spravilni poti (vlaki) lahko dosežemo z dvigalom, ni potrebno pripenjati na vitel in privlačevati. So pa vlečne klešče zasnovano tako, da jih je s pomočjo dvigala mogoče zelo enostavno dvigniti oz. sneti iz nosilnega okvirja, če jih ne potrebujemo in traktor uporabljamo kot klasični zgibnik z vitlom.

Pri Bijolu je novi BWS 240 oz. zgibnik z dvigalom in vlečnimi kleščami že v serijski proizvodnji, prva dva pa sta že našla kupca (v Nemčiji in na Japonskem).



Bijolov zgibnik MFT 240 (forwarder) z gasilsko nadgradnjo je bil kot prototip predstavljen leta 2019 na sejmu Austrofoma, kjer je tudi dobil nagrado za inovacijo. Sama ideja je revolucionarna in nakazuje nove možnosti razvoja gasilske tehnike za gašenje gozdnih požarov. Gasilski forwarder je zasnovan tako, da ga lahko krmili in gasi strojnik sam, ali pa v kombinaciji z gasilskim oddelkom, ki uporablja tri visokotlačne navijalne cevi za vodo. Gasilska nadgradnja je lahko na forwarder nameščena le v toplejšem delu leta, ko je požarna ogroženost naravnega okolja višja. V hladnejšem delu leta pa lahko stoj uporabljamo kot klasičen gozdarski forwarder (BWS 240). Ne glede na to katero transportno nadgradnjo uporabljamo, sta na vozilu stalno nameščena dvigalo (Palfinger Epsilon) in vitel z manjšo naletno desko. V serijski proizvodnji je to Uniforestov dvobenski vitel s konstantno vlečno silo 2 x 9,5 tone. Spredaj nameščen gozdarski mulčer (Tehnos) pa je snemljiv. Vozilo lahko krmilimo daljinsko tudi pri vožnji, do hitrosti 4 km/h.
Jaša Saražin
Gozdarski inštitut Slovenije


V (stari) industrijski coni na robu Vranskega Bijol dokončuje novo halo, oz. temeljito prenavlja halo, ki so jo kupili v stečajnem postopku Industrije usnja Vrhnika. Ta je imela obrat na Vranskem. Pri Bijolu so kupili upravno stavbo in šivalnico. Prva je spomeniško zaščitena in bo na prenovo še počakala, šivalnica pa je bila kakovostno zgrajena v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, za svoje potrebe pa so jo dvignili za več metro in na prvi pogled zgleda kot novogradnja. V novih prostorih bosta v začetni fazi potekala montaža in servis gozdarskih traktorjev, v bodoče pa potencialno tudi montaža namenskih kamionov.



Marjan Dolenšek
Gozdarski inštitut Slovenije
foto: Bijol d.o.o. in avtor članka