Test gozdarske prikolice Krpan GP 10 D

Pri gozdarski tehniki smo bili v zadnjem desetletju priča velikim spremembam, tako pri spravilu lesa, kot pri pripravi lesa za energetske namene. Če navedemo samo nekaj pojmov oz. dejstev, kot so strojna sečnja, sekalniki, rezalno cepilni stroji, cepilniki, gozdarske prikolice. Vitel se je v tem obdobju prodalo na tisoče. Razumljivo manj, a še vedno zelo veliko, pa se je prodalo gozdarskih prikolic. Izvleka lesa iz sestoja in nato vleka s traktorjem in vitlom na daljše razdalje počasi postaja preteklost. Tako se ne varujejo le tla, gozdni sestoji in stroji, pač pa je prevoz lesa tudi gospodarnejši.

 

Pri podjetju PIŠEK – Vitli KRPAN d.o.o. so si pri proizvodnji in prodaji vitel odrezali levji delež na slovenskem trgu, z gozdarskimi prikolicami pa so prišli na trg nekaj pozneje od drugih ponudnikov. Tako so prve gozdarske prikolice predstavili leta 2015, z obsežnejšo serijsko proizvodnjo pa začeli leta 2016. So pa vmes temeljito opazovali in analizirali dogajanje na trgu in se odločili, da začnejo od zgoraj navzdol, to je, da najprej vstopijo v profi, to je v višji tehnični in cenovni razred, kjer kupujejo večji gozdarski posestniki in izvajalci storitev. V pripravljalnem času niso le razvijali in preskušali prikolice, pač pa so z investicijami in novogradnjami prilagodili proizvodnje zmogljivosti novim, dimenzijsko večjim sestavnim delom gozdarskih prikolic in dvigal. Tu morda velja posebej omeniti večjo napravo za peskanje, ki omogoča peskanje celotnih sklopov prikolic in dvigal v pokončnem položaju in pa obdelovalni center, ter robotsko roko za varjenje. Tako kot pri večini ostalih strojev, so se tudi pri slednjih dveh odločili, da večino sestavnih delov izdelajo v svoji tovarni. Od drugih proizvajalcev kupujejo le standardne veliko serijske sestavne dele, kot so npr. ležaji, osovine, pnevmatike, krmilni sklopi, hidravlične črpalke itn.



Slika 1: Zgibno vlečno oje (ki je lahko tudi izvedbe za zgornji priklop), z zamikom levo in desno za 40 stopinj, je za delo v gozdu nepogrešljivo. Pri cestni vožnji ga je potrebno blokirati s sornikom (manjša slika). Na sliki vidimo tudi navzgor preklopljen stabilizirator.

Od 8 do 12 ton

V ponudbi imajo trenutno tri gozdarke prikolice z največjo dovoljeno maso 8, 10 in 12 ton in nakladalno dolžino do 4,3 m, 4,7 m in 5,1 m, ter tri gozdarska dvigala z maksimalnim dosegom z odprtim grabežem (gozdarskimi kleščami) do 7,0 m, 8,0 m in 9,2 m. Ta dvigala dvignejo na oddaljenosti 4 m od nosilnega stebra 1,28 t, 1,50 t oz. 1,54 tone. V razvoju imajo trenutno še gozdarsko prikolico 8 t največje dovoljene mase, ki bo lažje in tehnično nekaj enostavnejše izvedbe ter namenjena pretežno individualnim uporabnikom. Letošnjo pomlad smo preskusili srednjo po velikosti navedenih gozdarskih prikolic, model GP 10 D, ki je imela nameščeno gozdarsko dvigalo GD 8,6 K. Prepeljali smo okoli 200 m3 hlodovine in nekaj manj vrednih gozdnih sortimentov za sekance. Prikolico in dvigalo smo temeljito preskusili in zbrali vtise, ki vam jih prinašamo v tem sestavku.



Slika 2: Tandem podvozje prepolovi neravnine oz. ovire na poti. Kolesa z 18 sloji platna so nameščena na platišča z ojačanimi robovi in varovalnimi pokrovi za zračne ventile. Opcijsko je na voljo hidravlični pogon koles (dveh ali vseh štirih), ki ga krmilimo s krmilno napravo v kabini traktorja.

Premično podvozje in zgibno vlečno oje

Krpanova gozdarska prikolica je robustno zasnovana. Šasija je sestavljena iz dveh cevnih profilov na katera so pritrjeni vsi vitalni sklopi prikolice. Tandem podvozje je vpeto v okvir, ki je drsno vpet v šasijo. S pomočjo dveh hidravličnih valjev, ki sta spojena z dvosmerno delujočim krmilnim ventilom traktorske hidravlike, drsni okvir podvozja premikamo naprej in nazaj. Tako spreminjamo težišče prikolice oz. spreminjamo maso prikolice, ki se oslanja na traktorski priklop za vleko. Sistem premikanja podvozja so pri Krpanu patentirali, omogoča pa, da je traktor vedno optimalno obremenjen, kar zagotavlja najboljšo možno vleko v konkretnih razmerah in poveča varnost vožnje.



Slika 3: Hidravlično premično podvozje omogoča spreminjanje težišča prikolice in spreminjanje mase, ki se oslanja na traktorski priklop za vleko. Tako je traktor vedno optimalno obremenjen, kar zagotavlja lažjo vleko in varnejšo vožnjo. Na slikah vidimo premik iz skrajne zadnje točke (levo) v skrajno sprednjo točko (desno).


Premično podvozje nam pride prav tudi, ko moramo v gozdu prikolico obrniti na manjšem prostoru in kolesa pomaknemo povsem naprej. Čeprav k okretnosti prikolice, še bolj kot premično podvozje, pripomore zgibno vlečno oje. Tega s pomočjo dveh hidravličnih valjev in krmilnega ventila traktorja premikamo za 40 stopinj levo ali desno. Zgib vlečnega oja pa ne uporabimo samo pri obračanju, pač pa tudi pri vožnji po gozdni poti oz. še pogosteje po gozdni vlaki, ko je potrebno »obvoziti« kakšno drevo, ki raste tik ob robu vlake. Krpanova prikolica je serijsko opremljena s podaljškom nakladalnega prostora za prevoz daljšega lesa. Na njem je opcijsko peti par ročic, podaljšek pa teleskopsko izvlečemo iz zadnjega dela nosilnega okvirja ter ga fiksiramo z dvema sornikoma. Na tem podaljšku so nameščene tudi LED luči in sicer na dveh preklopnih nosilcih. Pri nakladanju oz. pri vožnji v gozdu nosilca z lučmi preklopimo proti sredini in z njima zakrijemo luči in jih tako zavarujemo pred poškodbami v gozdu.



Slika 4: Preskušana gozdarska prikolica GP 10 D je bila opremljena z zmogljivim gozdarskim dvigalom GD 8,6 K. Na sredini prikolice vidimo večjo razdaljo med ročicami, kjer prijemamo hlode z grabežem.

Osovine , zavore in pogon koles

Pri Krpanu na tandem podvozje gozdarskih prikolic nameščajo osovine znanega proizvajalca ADR. Platišča imajo ojačane robove, da so odporna na ovire, na katere naletijo pri vožnji po gozdnih brezpotjih in nameščeno varovanje (zaščito) za zračne ventile. Pnevmatike proizvajalca BKT imajo 18 slojev platna, da so čim dlje kos obremenitvam v gozdu, npr. stiku z lesom, skalami itn. Vsa štiri kolesa so serijsko opremljena s hidravličnimi zavorami, v ponudbi so tudi zračne zavore. Pri Krpanu opcijsko nudijo tudi hidravlični pogon koles in sicer pogonski sistem finskega proizvajalca Black Bruin, vgrajen v notranjost polosovine. Kupci lahko izbirajo med pogonom dveh koles 2WD ali vseh štirih koles 4WD. Prikolica, ki smo jo preskušali je bila opremljena s pogonom na dve kolesi in temu pogonu se nikakor ne gre odpovedati, saj močno pripomore k lažji vleki prikolice na terenu, posebej pri vzponih. Ker gre za prikolice namenjene profesionalcem, je vsaj tak dvokolesni pogon nujen. Za tiste, ki pričakujejo večino dela v težkih razmerah, odločitev za hidravlični pogon vseh štirih koles nikakor ne bo napačna.

Hidravlični pogon koles je dobrodošel tudi pri vožnji navzdol, saj pripomore k zaviranju oz. počasnejšemu vrtenju koles. Hidravlično moč oz. pretok olja za pogon koles sistemu zagotavlja hidravlična črpalka dvigala. Pri vožnji celoten tok črpalke preusmerimo na pogon koles.

Gozdarska prikolica se lahko nadgradi s koritom za biomaso oz. za prevoz manj vrednih sortimentov (npr. lesa za sekance). Na razpolago je tudi nadgradnja za prevoz silažnih bal ter nastavek za grabež, s katerim lahko nakladate silažne bale, ne da bi pri tem poškodovali folijo.



Slika 5: Dvigalo GD 8,6 K ima z dvojnim teleskopskim raztegom zadnje roke doseg do 8,6 m, oz. do 9,2 m z odprtim grabežem.

Gozdarsko dvigalo

Tudi gozdarska dvigala prihajajo iz Krpanove lastne proizvodnje. Zasnovana so s priklopom na tritočkovno priključno drogovje traktorja in so dejansko lahko samostojen priključni stroj. Pri gozdarskih prikolicah so vpeta na sprednji del šasije prikolice. Dvigalo ima lasten hidravlični sistem s črpalko iz sive litine, ki je nameščena na nosilni okvir prikolice. Preko kardanske gredi jo poganjamo s traktorsko priključno gredjo. Kardanska gred mora imeti širokokotni kardanski zglob, saj je pri pogonu koles potreben pogon črpalke med vožnjo, ta pa poteka tudi v ovinek. Za oporo dvigala (in s tem gozdarske prikolice) pri Krpanu nudijo dve izvedbi stabilizatorjev in sicer teleskopsko A izvedbo ali pa preklopno izvedbo. Prvi, ki so na voljo pri najmanjšem dvigalu, so ožje izvedbe in so namenjeni za tiste uporabnike, ki večkrat nalagajo les na ozkih vlakah in poteh. Sicer so bolj priporočljivi preklopni stabilizatorji, ki v preklopljenem položaju nudijo širšo oporo in s tem stabilnejši položaj dvigala in celotne prikolice. Pri večjih dveh dvigalih so tovrstni stabilizatorji serijsko nameščeni.



Slika 6: Krmilne ročice proporcionalnega elektro-hidravličnega krmiljenja gozdarskega dvigala lahko uporabljamo na stebru dvigala (ob sedežu za delavca), na stojišču ob stebru dvigala (na sliki), ali pa v kabini traktorja (traktor mora imeti vrtljiv sedež).


Krpanova dvigala so na voljo z različnimi načini krmiljenja in sicer od proporcionalnega mehanskega, proporcionalno nizkotlačnega in proporcionalno elektro-hidravličnega. Pri mehanski in elektro-hidravlični izvedbi sta krmilni ročici lahko nameščeni na stojišču ob stebru dvigala, ali pa na stebru dvigala, če se odločimo za izvedbo dvigala s sedežem za delavca na samem stebru. Nizkotlačna in elektro-hidravlični izvedbi sta lahko nameščeni tudi v traktorski kabini oz. na zadnjem delu. Najbolj pregledna za delo z dvigalom je seveda izvedba s sedežem in krmilnima ročicama na stebru dvigala, za delavca najbolj varna in pred vremenskimi vplivi najbolj zaščitena pa je izvedba s krmilnima ročicama v kabini traktorja. Za tako delo je potrebno, da lahko traktorski sedež obrnemo nazaj in da je v tem primeru v zadnjem delu kabine dovolj prostora za voznikove noge. Na voljo je tudi daljinsko radijsko krmiljenje dvigala. Dvigalo je serijsko opremljeno s hladilnikom olja, opcijsko pa z LED delovnimi lučmi in hidravlično gnanim vitlom za privlek lesa do dvigala. Na izbiro je tudi močnejši rotator grabeža oz. gozdarskih klešč, s 55 kN (standardno 45 kN), ter različno veliki grabeži, od širine odprtine klešč 1,1 m, 1,3 in 1,5 m. Seveda je navedeno odvisno od velikosti dvigala.



Slika 7: Gozdarska prikolica je v osnovi namenjena za prevoz hlodov, lahko pa jo uporabljamo tudi za prevoz manj vrednih sortimentov (npr. za sekancev). V tem primeru bi bilo smiselno dokupiti korito za biomaso oz. veje in naložiti več.

GD 8,6 K

Preskušana gozdarska prikolica je imela nameščeno trenutno največje Krpanovo dvigalo GD 8,6 K, ki ima pri raztegnjenem dvojnem teleskopu zadnje dvižne ročice dosegljivost 8,6 m oz. 9,2 m z odprtim grabežem. V raztegnjenem položaju oz. na oddaljenosti 8,6 m od stolpa, dvigne do 730 kg, na oddaljenosti 4 m pa 1.540 kg. Opremljen je bil s proporcionalnem elektro-hidravličnim krmiljenjem z dvema krmilnima ročicama nameščenima ob stojišču za delavca. Lahko bi ju namestili tudi v traktorsko kabino, a razpoložljivi traktor ni imel vrtljivega sedeža.



Slika 8: Zadnji del nakladalnega prostora podaljšamo s teleskopskim podaljškom. Na njem je peti par ročic, pa tudi nosilca z LED lučmi. Na sliki sta v položaju za cestno vožnjo, pri delu pa ju preklopimo na notranjo stran in zavarujemo luči pred poškodbami.


Zaključek in cena

Z delom pri spravilu cca 200 m3 hlodovine smo bili s prikolico in dvigalom zelo zadovoljni in lahko zapišemo na začetku navedeno, da je to prikolica za profesionalce. Krpanove gozdarske prikolice imajo pridobljeno evropsko homologacijo in KFW certifikat tega nemškega kuratorija (zavoda), na zadnjem sejmu tee ustanove pa so prejeli zlato medaljo za inovacijo.

Prikolico smo imeli nameščeno na traktor moči 90 KM, ki je za delo s to prikolico povsem zadoščal.Opisana gozdarska prikolica GP 10 D, ki je imela nameščeno gozdarsko dvigalo GD 8,6 K, stane v serijski izvedbi 33.835,00 € z DDV. Doplačilo za opcijsko elektro-hidravlično krmiljenje znaša 1.925,00 € z DDV in za pogon dveh koles (ene osi) 8.195,00 € z DDV.



Marjan Dolenšek
Gozdarski inštitut Slovenije