Prvi vtis gozdarski zgibnik Bijol

BWS 160

Traktorje v gozdu uporabljamo predvsem za izvleko podrtih dreves oz. razžaganih hlodov, v zadnjem desetletju pa tudi za vleko gozdarskih prikolic za prevoz lesa. Tak traktor mora biti primernih, ne prevelikih mer, omogočiti mora učinkovito spravilo lesa, zagotoviti čim manj poškodb terena in drevja ter zagotavljati čim bolj udobno, predvsem pa varno delo – ne glede na izvedbo traktorja. V Sloveniji za spravilo lesa večinoma uporabljamo kolesne kmetijske traktorje, ki so ustrezno prilagojeni in/ali opremljeni, nekaj pa je tudi specializiranih gozdarskih traktorjev.

Gozdarski zgibniki

Specializirani gozdarski traktorji so namenjeni samo za delo v gozdu. Zasnovali so jih v 60-tih letih prejšnjega stoletja, praviloma kot gozdarske zgibnike. To pomeni, da je traktor gibljiv med sprednjo in zadnjo premo, krmiljenje pri vožnji pa poteka z zgibom teh dveh delov. Tako je traktor bolj gibljiv na gozdnih vlakah, lažje pa tudi obvozi drevo ali kakšno drugo oviro. Motor ima postavljen nad sprednjo premo, pred motorjem je nameščena odrivna deska za rampanje hlodov na skladišču. Nad zadnjo premo ima stalno nameščen vitel, praviloma dvobobenski. Varovalna konstrukcija za voznika (kabina) je močnejše izvedbe, traktor pa ima s kovinskimi ploščami zavarovane vse vitalne sklope (motor, transmisija). Danes imajo praktično vsi gozdarski zgibniki hidrostatski pogon koles, daljinsko krmiljenje vitla, vse več pa tudi daljinsko krmiljenje premikanja traktorja. To pride prav za krajše premike na skladišču lesa, pa tudi pri zbiranju lesa za izvleko v gozdu, da vozniku ni potrebno za nekajmetrski premik vstopati v kabino.

Nabava in uporaba specializiranih gozdarskih traktorjev je smiselna in dejansko mogoča le pri dovolj velikem obsegu dela v gozdu. Njihove tehnične lastnosti in številčno omejena proizvodnja imajo za posledico visoko ceno. Ocenjujemo, da se pri nas uporabljajo na petini površin državnih gozdov, nekaj pa jih imajo tudi izvajalci storitev. Se pa njihovo število viša, posebej s povečano ponudbo. In za povečano ponudbo na slovenskem trgu so poskrbeli pri podjetju Bijol d.o.o., saj so razvili in izdelali gozdarski zgibnik BWS 160. Za vas smo zbrali prve vtise.

Bijolov zgibnik

V podjetju Bijol so že kar nekaj časa dejavni na področju gozdarske tehnike. Glede na njihovo prevladujočo dejavnost je logično, da so začeli z gozdarskimi dvigali za kamione, nadaljevali pa so z gozdarskimi prikolicami, sekalniki za sekance, opremo za sekalnike in tako nekako logično prišli do gozdarskega traktorja. Prvotna zamisel, da bi traktor razvili skupaj z nemškimi partnerji ali pa domačim proizvajalcem Vilpo (Woody zgibniki), ni obrodila sadov, zato so se odločili za samostojno pot. Konkretnega razvoja in izdelave prototipa so se lotili leta 2014 in izdelali robustni zgibnik v klasični izvedbi, kot smo jo opisali na začetku, in ga poimenovali BWS 160. Stroju so dodali kar nekaj inovativnih rešitev, za katere upajo, da jim bodo omogočile biti korak pred konkurenco in se uveljaviti na trgu.

Deutz motor

Pa začnimo, kot je pri traktorjih v navadi, pri motorju, ki prihaja iz tovarne Deutz, iz serije TCD 4.1 L4. Je štirivaljni, prostornine 4,1 litra, z vbrizgom goriva preko skupnega voda, z nazivno močjo 115 kW (156,4 KM) in največjim vrtilnim momentom 610 Nm pri 1.600 vrt/ min. Seveda motor izpolnjuje stopnjo 4 za izpušne pline (Tier 4 final), dosega pa jo s kombinacijo filtra dizel delcev (DPF) in obdelavo izpušnih plinov s sečnino oz. AdBlue (SCR). Ker je traktor visok, so oba sklopa namestili nad motor oz. pod pokrov motorja. Za dizel gorivo je na voljo zalogovnik prostornine 150 l, za AdBlue pa prostornine 10 litrov. Ventilator hladilnika je gnan s hidrostatičnim motorjem, to pa omogoča prilagajanje hitrosti vrtenja ventilatorja glede na potrebo po hlajenju in tako zmanjšati porabo goriva, pa tudi obrniti smer vrtenja ventilatorja in tako med delom očistiti hladilnik brez ročnega posega.

Štirivalni Deutz motor TCD4.1

Štirivaljni Deutz motor TCD 4.1 L4, prostornine 4,1 litra, z vbrizgom goriva preko skupnega voda, z nazivno močjo 115 kW (156,4 KM) in stopnjo 4 za izpušne pline. Nad motorjem (in pod pokrovom) je dovolj prostora za filter dizel delcev in sklop za obdelavo izpušnih plinov s sečnino.

Sauer Bibus transmisija

Transmisija je brezstopenjska hidrostatična od proizvajalca Sauer Bibus. Je Load sensing izvedbe (s prilagodljivim pretokom in tlakom delovanja), kar omogoča, da pri manjših obremenitvah deluje tudi v t.i. EKO načinu, z zmanjšanim številom vrtljajev motorja in tako varčnejšo porabo goriva. Sicer pa je prenosni sklop krmiljen z mikroprocesorjem in ima največji pretok hidravličnega olja 309 l/min in dosega maksimalni tlak 480 barov. Omogoča brezstopenjsko uravnavanje hitrosti od 0 do 30 km/uro. Traktor ima stalen štirikolesni pogon, na kolesih pa ima nameščene 26,5-colske gozdarske pnevmatike z jekleno ojačitvijo, ponujajo pa jih v dveh širinah: standardno 500 mm, v tem primeru je traktor širine 2.240 mm, in opcijsko 600 mm za traktor širine 2.380 mm. Sprednja in zadnja prema proizvajalca Dana sta robustne izvedbe in omogočata statično obremenitev 30 ton in dinamično 15 ton. Obe premi imata nameščeni samodejni diferencialni zapori. Z njimi dosežemo, da je stroj v kombinaciji s hidrostatičnim pogonom prijazen do gozdnih tal, saj jih ne poškoduje kot klasični traktorji. Opcijsko sta na voljo tudi 100-odstotno diferencialna zapora zadaj in samodejna diferencialna zapo-ra spredaj. Na vseh kolesih so nameščene ploščne delovne zavore v oljni kopeli. Tudi parkirna zavora deluje na vsa kolesa. Razpored mase traktorja je 60 % na prvi in 40 % na zadnji premi. Sicer pa traktor v standardni izvedbi, brez nameščenih goz-darskih verig tehta 9.800 kg.

Tudi delovna hidravlika, ki oskrbuje hidravlične porabnike (hidravlični valji, hidrostatični motorji), je Load sensing izvedbe in dosega največji pretok 309 l/ min in največji tlak 250 barov. Poleg dvižnih naprav delovna hidravlika poganja tudi dvobobenski vitel. Tega proizvaja Uniforest, Bijol pa ponuja dve izvedbi, in sicer 2 x 8,5 tone ali 2 x 10 ton. Vlečni vrvi vitla sta vpeti v hidravlično gnana izvlečna škripca, ki imata tudi napenjalna mehanizma, ki zagotavljata, da sta vrvi na bobnih vitla vedno napeti in se pri vleki bremena ne poškodujeta.

Bijol vitel

Dvobobenski vitel Uniforest. Vlečni vrvi vitla sta vpeti v hidravlično gnana izvlečna škripca, ki imata tudi napenjalna mehanizma (manjša slika), ki zagotavljata, da sta vrvi na bobnih vitla vedno napeti in se pri vleki bremena ne poškodujeta.

Kabina na pravem mestu

Sredinsko nameščena kabina je na prvi pogled špartanske izvedbe. Na sredini nameščen vrtljiv zračno vzmeten voznikov sedež in nekaj stikal, to se zdi vse. A videz vara, saj je v kabini vse, kar je potrebo za učinkovito delo v gozdu. Predvsem pa je kabina dovolj prostorna za voznika, pregledna na vse strani, vzmetena in klimatizirana ter voznika varuje tako pred prevrnitvami (ROPS) in padajočimi predmeti (FOPS) kot pred prodiranjem predmetov v kabino (OPS). Slednje zagotavljajo tudi stranske šipe in zadnja šipa ustrezne trdnosti. Testirana je tudi pritrditev sedeža (OPS). Kabina je tudi zelo dobro zvočno izolirana, saj smo pri najvišjih vrtljajih motorja izmerili jakost hrupa 74 dB(A). Na preklopnem naslonjalu za desno roko je nameščena krmilna ročica, s katero izbiramo smer vožnje in hitrost vožnje, na njej pa sta tudi krmilni stikali za krmiljenje sprednje odrivne deske.

Kabina traktorjaNa desni strani vrtljivega voznikovega sedeža so nameščene glavne krmilne naprave – krmilna ročica na naslonjalu za roko za krmiljenje vožnje in sprednje odrivne deske ter krmilno-nadzorni terminal. Na manjši sliki vidimo elektronske krmilne naprave (ohišja mikroprocesorjev in kable) pod desno krmilno konzolo med servisnim pregledom (zaslon je pokrit s folijo).

Vitel ter zadnjo naletno odrivno desko krmilimo z daljinsko krmilno napravo, ki je med vožnjo odložena v za to predvideno mesto v levem zadnjem delu kabine, ko je voznik izven kabine, pa jo ima nameščeno za pasom. Z njo lahko daljinsko krmilimo tudi krajše premikanje (vožnjo) traktorja, npr. pri zbiranju in privleki lesa ali pri odpenjanju hlodov na skladišču. Pri daljinskem krmiljenju premikanja traktorja je hitrost vožnje omejena na 4 km/h.

Privleka lesa

Vitel ter zadnjo naletno odrivno desko krmilimo z daljinsko krmilno napravo, ki jo ima delavec nameščeno za pasom. Z njo lahko daljinsko krmilimo tudi krajše premikanje (vožnjo) traktorja, npr. pri zbiranju in privleki lesa ali pri odpenjanju hlodov na skladišču.

Visoka naletna deska za rampanje

Sprednja odrivna deska se dvigne zelo visoko, kar omogoča pripravo visokih skladovnic hlodov na skladišču.

Bijolovi načrti z zgibniki

Pri Bijolu trenutno na terenu intenzivno preskušajo njihov gozdarski zgibnik BWS 160, zbirajo izkušnje in odpravljajo še morebitne pomanjkljivosti pred serijsko proizvodnjo. Traktor je sicer opremljen tudi s telemetrijskim nadzorom, kar omogoča, da podatke o delovanju pa tudi morebitnih zastojih in okvarah preko GSM omrežja prenaša v informacijskih sistem proizvajalca oz. kasneje lahko tudi trgovca. Trgovsko mrežo še oblikujejo, v prvi fazi pa poleg domačega trga računajo na trgovsko mrežo proizvajalca dvigal Palfinger. Glede na zasnovo in robustno traktorja dolgoročno računajo ne le na kupce v EU, pač pa tudi v Rusiji, ZDA in drugod. Opisani traktor ni poceni, pri Bijolu govorijo o okvirni ceni za osnovni model 185.000 evrov, kar pa je še vedno kar nekaj manj od primerljivih konkurentov. Vsak traktor bodo izdelali po naročilu in tako lahko kar najbolj prilagodili kupcu.


V bodoče bodo pri Bijolu nudili tudi izvedbe stroja z različnimi dvigali in kleščami za vleko hlodovine.


Marjan Dolenšek

Gozdarski inštitut Slovenije

Članek avtorja Marjana Dolenška je bil objavljen v prilogi Gozd in obnovljivi viri 4/2016, ki je del revije Kmetovalec in jo lahko naročite na Kmetijski založbi, www.kmetovalec.si.