Teleskopski nakladalniki Manitou MLT NewAg

Teleskopski nakladalniki Manitou MLT NewAg

Manitou, eden največjih svetovnih proizvajalcev teleskopskih nakladalnikov, je konec leta 2016 predstavil novo serijo teh delovnih strojev z oznako NewAg (New Agriculture = Novo kmetijstvo). S tem so želeli povedati, da z njo želijo izpolniti današnje pa tudi prihodnje potrebe kmetijstva. V seriji je sedem osnovnih modelov. Ob enaki dvižni višini in dvižni masi pa imajo posamezni modeli različno moč motorja in so opremljeni z različnimi menjalniki oz. transmisijami in različnimi izvedbami hidravlike. Tako se število modelov precej poveča, poleg tega pa so na voljo s tremi izvedbami opreme (Classic, Premium in Elite). V skupini kmetijskih teleskopskih nakladalnikov MLT Manitou, poleg novih modelov NewAg nudi še en šibkejši oz. manjši model s Kubota motorjem in več modelov v zgornjem območju moči oz. velikosti, večinoma z John Deere motorji. Poznavalcem in uporabnikom Manitou teleskopskih nakladalnikov prenovljeni oz. novi NewAg modeli padejo v oči z novo, sedaj črno barvo dvižne roke in novo kabino. Sicer sta tako dvižna roka, kakor tudi podvozje nakladalnikov preskušena in prevzeta od predhodne serije. Preden se lotimo podrobnosti, nekaj besed o oznakah nakladalnikov. MLT so kratice za Manitou Loader Telescopic, kar pri proizvajalcu pomeni kmetijski nakladalnik, prva številka v troštevilčni oznaki za MLT pomeni razred višine dviga v metrih. Dejanska višina dviga lahko za nekaj 10 cm odstopa, je pa navedena v tehnični dokumentaciji. Naslednji dve številki pa označujeta dvižno maso v 100 kg. Za pomišljajem pa je naveden razred moči v KM. Tudi tu lahko dejanska moč za nekaj KM odstopa od same oznake.



ModelMLT 630MLT 635MLT 730MLT 733MLT 737MLT 741MLT 940
Dvižna masa t 3,0 3,5 3 3,3 3,7 4,1 4,0
Dvižna višina m 6,0/6,1 6,08 6,85/6,95 6,9 6,9 6,9 9,0
Moč motorja KM> 101 129/136 116 116 129 136 136
Hidravlika l/min 104 150/170 104 104/150 150 170 170
Masa t 6,7 7,4 6,9 7,0 7,7 7,8 8,3



Dvižna višina teleskopskega nakladalnika se določa z vodoravno postavljenim delovnim orodjem, praviloma na zgornjem robu paletnih vilic. Stresalna višina je seveda manjša in je odvisna od mer delovnega orodja.

Deutz motorji

NewAg teleskopski nakladalniki so opremljeni s štirivaljnimi Deutz motorji TCD3.6L4, prostornine 3,6 litra, ki dajejo moč od 74,5 do 100 kW oz. 101 do 136 KM pri posameznih modelih nakladalnikov. Motorji izpolnjujejo stopnjo 4 za nivo škodljivih snovi v izpušnih plinih, dosegajo pa jo s pomočjo DOC in SCR obdelave izpušnih plinov. Nalivno odprtino z modrim pokrovom za AdBlue (sečnino) najdemo na zadnji strani nakladalnika. Ta zalogovnik ima prostornino 10 l, zalogovnik za gorivo pa 120 l, kar pomeni, da moramo sečnino naliti približno na 3-kratno nalivanje goriva. Ventilator hladilnika po potrebi samodejno spremeni smer vrtenja in s hladilnika, predvsem pa z mrežic za vstop zraka na pokrovu motorja izpiha prah, dele rastlin in drugo umazanijo.



Na voljo so trije različni načini krmiljenja koles (s sprednjimi kolesi, s sprednjimi in zadnjimi kolesi, pasji hod). Pri cestni vožnji je dovoljeno le krmiljenje s sprednjimi kolesi - položaj stikala zavarujemo s kovinsko objemko. Ob teleskopski roki vidimo izpušni lonec z SCR katalizatorjem, na zadnji stani pa moder pokrov zalogovnika za AdBlue in vlečno napravo za prikolico. Serijsko so na voljo hidravlične zavore prikolice, opcijsko pa tudi zračne zavore.

Štiri izvedbe transmisije

Pri NewAg modelih so na voljo štiri izvedbe štiri izvedbe transmisije oz. pogona koles. Na prvem mestu velja omeniti preskušeno klasično izvedbo, ki je tudi cenovno najbolj ugodna, to je menjalnik s 4 prestavami za vožnjo naprej in nazaj, ki ga proizvajalec označuje z Powershuttle. Prestave izbiramo ročno, vozno sklopko pa vklopimo s stikalom na prestavni ročici. Menjalniku je dodan hidravlični spreminjevalnik navora. Ta ima v ohišju pogonsko in gnano turbino in s pomočjo olja med njima prenaša moč oz. vrtilni moment naprej na mehanske sklope transmisije oz. kolesa, pri zajemanju materialov pa ne pride do zdrsavanja pogonskih koles, saj se tako nastale sile amortizirajo v speminjevalniku navora. Spremembo smeri vožnje izvedemo z elektrohidravličnim spreminjevalnikom smeri vožnje na krmilni ročici nakladalnika s katero sicer krmilimo dvižno roko. Ta izvedba je na voljo pri modelih MLT630-105 in MLT 733-115. Prvi dosega končno hitrosti 40, drugi pa 32 km/h.

Naslednja izvedba je transmisija s hidravličnim spreminjevalnikom navora in stopenjskim menjalnikom s 6 prestavami naprej 3 prestavami nazaj, ki ga proizvajalec označuje s Powershuttle Plus. Prestave lahko izbiramo ročno, s +/- stikalom na krmilni ročici, ali pa vklopimo samodejno izbiro prestav in se osredotočimo na samo delo z nakladalnikom. Spremembo smeri vožnje izvedemo z elektrohidravličnim spreminjevalnikom smeri vožnje. Ta izvedba je na voljo pri modelih 635-130 PS+ in 737-130 PS+, s končno hitrostjo vožnje 40 km/h.

M-Varioshift je izvedba transmisije s klasičnim hidrostatičnim pogonom (hidravlična črpalka - hidro motor) in dvostopenjskim mehanskim gonilom s katerim izberemo območje hitrosti vožnje. Prva prestava (za nakladanje) obsega hitrosti od 0 do 18 km/h, druga (transport) pa od 0 do 40 km/h. Izbiramo ju na krmilni ročici, tam je tudi stikalo spreminjevalnika smeri vožnje. Ta transmisija je na voljo pri modelih MLT630-105 V (CP) in MLT 730-115 V (CP).

Zadnja oz. najnovejša v Manitou ponudbi pa je hidrostatična transmisija z oznako M-Vario Plus, ki jo sestavlja hidrostatični sklop z aksialno batno hidravlično črpalko in dvema radialno batnima hidro motorjema. Pogon je uravnavan brezstopenjsko (CVT) in omogoča kontinuirano doseganje hitrosti od 0 do 40 km brez prekinitve toka moči. Pri nižjih hitrostih in potrebnih večjih vrtilnih momentih (nakladanje) sta aktivna oz. vklopljena oba hidro motorja, pri večjih pa en hidro motor. Slednje omogoča tudi pogon z nižjim številom vrtljajev motorja z notranjim izgorevanje, s tem pa nižjo porabo goriva in nižji hrup. Tu omenjenega brezstopenjskega gonila (CVT) ne gre mešati z brezstopenjskim menjalnikom pri traktorjih z razdeljenim mehanskim in hidrostatičnimi prenosom moči oz. vrtilnega momenta, ki imajo prav tako oznako CVT. Pri M-Vario Plus pogonu lahko izbiramo med mehkim in dinamičnim načinom pospeševanja in nastavimo največjo hitrost vožnje. Ta izvedba je na voljo pri modelih MLT 635-140 V+, MLT 741-140 V+ in MLT 940-140 V+.



Zelo uporaben pripomoček pri priklopu oz. odklopu hidravličnih vodnikov delovnih orodij (pri delujočem motorju): stikalo za sprostitev tlaka v hidravličnem sistemu. Stikalo tiščimo, dokler ne zasveti rumena luč nad njim.

Nova kabina

NewAg modeli so dobili novo, oz. spremenjeno kabino v primerjavi s predhodniki. Za poznavalce oz. uporabnike Manitou nakladalnikov je najprej opazna v dno kabine vglobljena stopnica, ki omogoča udoben in zanesljiv vstop v kabino (Easy Step), ne da bi stopnica stransko štrlela iz roba kabine. Za razliko od precej pogoste izvedbe pri teleskopskih nakladalnikih, so vrata enodelna, a se hitro navadimo na električno odpiranje šipe vrat. Sprednja enodelna šipa je panoramsko zaobljena, lamele zunanje varovalne mreže nad strešnim delom šipe pa so postavljene pod takim kotom, da jih pri delu, oz. pri dviganju dvižne roke skoraj ne opazimo. Velik brisalnik briše tako sprednji, kot "strešni" del šipe. Posebnost je tudi brisalnik stranskega stekla, ki briše steklo s pogledom na desno stran nakladalnika. Proizvajalec navaja nivo hrupa v kabini 73 dB(A), kar je odlično za kabino teleskopskega nakladalnika in kar lahko z meritvami pri polni obremenitvi in polnem številu vrtljajev motorja tudi potrdimo. Novost je tudi naslonjalo roke in krmilne ročice, ki je integriran del sedeža in se premika navzgor in navzdol skupaj z nihanjem sedeža, kar omogoča enostavno in natančnost krmiljenja tudi pri neravnih tleh. Na tem naslonjalu je še več stikal za funkcije nakladalnika, te pa so tudi na armaturni plošči. Z DSB stikali (Double Switch Buttons) lahko preklopimo med uporabo stikal za določene funkcije na armaturni plošči ali na naslonjalu za roko. To izvedemo z namestitvijo oz. zamenjavo določenega stikala, ki ga preprosto izvlečemo iz pritrdilnega mesta in vstavimo na drugo izbrano mesto. To omogoča CAN-BUS mreža oz. ožičenje za krmiljenje stroja. Oprema v kabini (npr. zasloni) in tudi druga oprema (npr. delovne luči različnih LED izved) je odvisna od izbranega paketa opreme, omenili smo jih na začetku.



Levo: Novo kabina NewAg modelov ima v dno kabine vglobljeno stopnico, ki omogoča udoben in zanesljiv vstop v kabino in iz kabine, ne da bi stopnica stransko štrlela iz roba kabine, prijemali ob obeh robovih vrat, enodelna vrata in panoramsko, v streho zaobljeno šipo z velikim brisalnikom. Desno: Lamele zunanje varovalne mreže nad strešnim delom šipe so postavljene pod takim kotom, da jih pri delu, oz. pri dviganju dvižne roke skoraj ne opazimo.

Zasnova funkcij delovne hidravlike

Manitou zasnovo hidravličnih funkcij označuje kot inteligentno, na voljo so tri samodejne funkcije. A še preden jih opišemo povejmo, da sta pri NewAg na voljo dve izvedbi delovne hidravlike, z zobniško črpalko ali pa z Load Sensing črpalko, z od obremenitve odvisnim pretokom in tlakom olja. Največji pretok znaša 170 l/min, za dvižni in prekucni hidravlični valj pretok lahko omejimo. Opcijsko (pri nekaterih modelih serijsko) je na voljo funkcija t.i. regenerativne hidravlike, ki omogoča spuščanje bremena na osnovi sile teže, tako razpoložljiv pretok črpalke pa lahko uporabimo za druge funkcije obenem pa privarčujemo pri porabi goriva. Dušenje nihanja dvižne roke je vgrajeno opcijsko ali serijsko (odvisno od izbrane opreme).
S stikali lahko izberemo tri samodejne funkcije. "Quicklift" je samodejno ohranjanje navpičnega položaja delovnih orodij pri dviganju in spuščanju (npr. pri zlaganju palet ali bal). "Return to load" je funkcija, ki delovno orodje, po spuščanju dvižne roke, ponovno postavi v položaj, ki smo ga izbrali na začetku (npr. kot zajemalke za sipke tovore) in tega ni potrebno ponastavljati vozniku. "Bucket shaker" pa je samodejna funkcija tresenja delovnega orodja pri praznjenju npr. zajemalke. Voznik tako enkrat potegne krmilno ročico, sistem pa krmili hiter premik prekucnih valjev naprej in nazaj in s tem tresenje zajemalke. Te funkcije omogoča programska oprema, ki podatke o položajih dobiva s pomočjo senzorjev kota na vpetju teleskopske roke in okvirju za namestitev delovnih orodij.



Osnovna krmilna naprava je krmilna ročica z oznako JSM na naslonjalu za desno roko, s katero krmilimo nakladalno roko, spreminjamo smer vožnje in menjalnik (odvisno od izvedbe transmisije - na sliki je izvedba s prestavno ročico stopenjskega menjalnika). Krmilno nadzorni zaslon je odvisen od izbrane opreme.

Podaljšani intervali vzdrževanja in nadzor stroškov

Pri seriji NewAg so uspeli podaljšati intervale vzdrževanja z menjavo hidravličnega olja na 2.000 h namesto na dosedanjih 1.000 in zračnega filtra na 1.000 h (prej na 500 h). A po navedbah proizvajalca 15% manjše stroške vzdrževanja, v primerjavi s predhodno serijo niso dosegli le s tem, pač pa tudi z nadzorom stanja stroja v realnem času (Easy Manager). Ta poleg delovnih ur nadzira tudi prevožene poti in druge podatke o delovanju in vozniku pomaga načrtovati vzdrževanje, omogoča pa mu tudi nadzor na celotnimi stroški uporabe teleskopskega nakladalnika. Za mazanje zglobov oz. sornikov teleskopa je na zadnji strani centralno nameščen niz mazalk, za mazanje kolesnih zglobov pa na vsakem nosilniku blatnika.

 

Marjan Dolenšek
KGZS - Zavod LJ

Za več informacij se obrnite na avtorja prek emaila (marjan.dolensek@gozdis.si).