Test gozdarske prikolice Krpan GP 8 DF - zmogljiva lahka kategorija

Pri podjetju PIŠEK – Vitli KRPAN d.o.o. so prve gozdarske prikolice predstavili leta 2015, z obsežnejšo serijsko proizvodnjo pa začeli leta 2016. Odločili so se, da začnejo od zgoraj navzdol, to je, da najprej vstopijo v profi, to je v višji tehnični in cenovni razred, kjer kupujejo večji gozdarski posestniki in izvajalci storitev. V tej ponudbi imajo tri gozdarske prikolice z največjo dovoljeno maso 8, 10 in 12 ton in nakladalno dolžino do 4,3 m, 4,7 m in 5,1 m, ter tri gozdarska dvigala z maksimalnim dosegom z odprtim grabežem (gozdarskimi kleščami) do 7,0 m, 8,0 m in 9,2 m. Ta dvigala dvignejo na oddaljenosti 4 m od nosilnega stebra 1,23 t, 1,86 t oz. 1,67 tone. Spomladi leta 2019 smo preskusili srednjo od navedenih prikolic, GP 10 D, ki je imela nameščeno gozdarsko dvigalo GD 8,6 K in vam jo predstavili v junijski številki Kmetovalca oz. priloge Gozd in obnovljivi viri.

 

A na trgu je povpraševanje tudi po lažjih, tehnično nekaj manj zahtevnih in cenovno ugodnejših gozdarskih prikolicah, namenjenih za individualno uporabo in občasno izvajanje storitev. Temu so prisluhnili tudi pri podjetju PIŠEK - Vitli KRPAN in razvili tovrstno gozdarsko prikolico z 8 t največje dovoljene mase. S tem namenom je konstrukcija prikolice in dvigala optimirana tako, da znaša skupna masa z dvigalom pod 3 t. Predstavili so jo na letošnji razstavi Agritechnica v Hannovru, pred tem pa že na sejmu Agra v Gornji Radgoni.

 

Več kot dovolj razlogov, da smo na začetku letošnje zime novo Krpanovo prikolico vzeli pod drobnogled oz. jo praktično preskusili pri spravilu cca 200 m3 gozdno lesnih sortimentov. Sodeč po slikah v tem prispevku, nam vremenske razmere v času preskusa niso bile najbolj naklonjene, a v resnici dežja ali snega ni bilo kaj veliko. Je pa stalno menjavanje zmrzali in odjuge z velikimi temperaturnimi razlikami dodobra zmehčalo sicer utrjeno zemljino in rezultiralo v blatne vlake. A to preskusa ni bistveno oviralo ali odložilo, saj je spravilo lesa potekalo naprej, le precej blata je bilo potrebno vzeti v zakup. Se je pa v takih razmerah še bolj jasno pokazala prednost spravila lesa na kolesih, z gozdarsko prikolico. Kljub blatnim vlakam, les praktično ni bil zamazan, poškodbe tal pa mnogo manjše, kot bi bilo pri vleki lesa po tleh. Kot prednost pa se je pokazala tudi lahka izvedba prikolice. Res smo na prikolico lahko naložili manj lesa kot bi ga pri večji prikolici, a pri neugodnih talnih razmerah bi tudi z večjo prikolico lahko le težko peljali večji tovor. In da ne pozabimo, kar sicer eden od zaključkov preskusa, to prikolico lahko vlečemo z manjšim (šibkejšim, lažjim) traktorjem kot večjo oz. težjo in kar je lahko odločilno za marsikoga, ki dela v gozdu. Čeprav je prikolica lahka, pa je robustna zasnova in zelo dobra izdelana in to zagotavlja njeno dolgo življenjsko dobo brez pretiranega vzdrževanja in hitro povrnitev investicije oz. gospodarnost nakupa tudi pri manjšem letnem obsegu dela.

 

Togo podvozje, zgibno vlečno oje in zavore



Slika 1: Zgibno vlečno oje, z zamikom levo in desno za 40 stopinj, je za delo v gozdu nepogrešljivo. Pri cestni vožnji ga je potrebno blokirati s sornikom. Nad ojem oz. pod stojiščem za delavca, ki krmili dvigalo je nameščena hidravlična črpalka dvigala, gnana s traktorsko priključno gredjo. Hidravlična valja zgibnega oja premikamo s hidravliko traktorja.


Krpanova gozdarska prikolica GP 8 DF je lahka, brez dvigala, tehta 1.690 kg, a je vseeno robustno zasnovana. Šasija je sestavljena iz dveh cevnih profilov na katera so pritrjeni vsi vitalni sklopi prikolice. Tandem podvozje je togo pritrjeno na šasijo. Polosovine z zavornimi bobni za tandem podvozje prihajajo iz tovarne znanega proizvajalca prem ADR. Platišča imajo ojačane robove, da so odporna na ovire, na katere naletijo pri vožnji po gozdnih brezpotjih in nameščeno varovanje (zaščito) za zračne ventile. Pnevmatike proizvajalca BKT imajo 18 slojev platna, da so čim dlje kos obremenitvam v gozdu, npr. stiku z lesom, skalami itn. Vsa štiri kolesa tandem podvozja so serijsko opremljena s hidravličnimi zavorami. Pri parkiranju zavremo zadnji kolesi s premikom zavornega drogovja s snemljivim vzvodom. Opcijsko nudijo zračne zavore, pa tudi samodejne naletne zavore. Slednje pri nas niso uveljavljene, na nekaterih trgih pa se kupci tudi odločajo zanje. Pogon koles pri preskušani lažji prikolici ni na voljo, kar je tudi eden od kompromisov med tehničnimi lastnostmi prikolice in njeno ceno.



Slika 2: Vsa štiri kolesa tandem podvozja so serijsko opremljena s hidravličnimi zavorami. Pri parkiranju zavremo zadnji kolesi s premikom zavornega drogovja s snemljivim vzvodom (na sliki). Opcijsko so na voljo zračne ali naletne zavore.


K okretnosti prikolice pri delu v gozdu, pri vožnji po gozdni vlaki, ko je potrebno »obvoziti« kakšno drevo itn., pripomore zgibno vlečno oje. Tega s pomočjo dveh hidravličnih valjev in krmilnega ventila traktorja premikamo za 40 stopinj levo ali desno. Pri transportni vožnji oz. vožnji po cesti, je potrebno zgib vlečnega oja blokirati s pokončnim sornikom. Prikolica je opcijsko opremljena s podaljškom nakladalnega prostora za prevoz daljšega lesa. Na njem je opcijsko tudi četrti par ročic. Podaljšek teleskopsko izvlečemo iz zadnjega dela nosilnega okvirja ter ga fiksiramo z dvema sornikoma. Na tem podaljšku so nameščene tudi LED luči in sicer na dveh preklopnih nosilcih. Pri nakladanju oz. pri vožnji v gozdu nosilca z lučmi preklopimo proti sredini in z njima zakrijemo luči in jih tako zavarujemo pred poškodbami v gozdu.

Gozdarsko dvigalo GD 6,6 K

Na sprednji del šasije prikolice je vpeto gozdarsko dvigalo lastne Krpanove proizvodnje iz kvalitetnega drobnozrnatega švedskega jekla STRENX. Dvigalo ima opcijsko lasten hidravlični sistem s črpalko, ki je nameščena na nosilni okvir prikolice. Preko kardanske gredi jo poganjamo s traktorsko priključno gredjo. Za oporo dvigala (in s tem gozdarske prikolice) pri Krpanu nudijo dve izvedbi stabilizatorjev in sicer serijsko preklopno izvedbo »flap down«, opcijsko pa teleskopsko A izvedbo. Nameščeno gozdarsko dvigalo GD 6,6 K ima enojno teleskopsko podaljšanje drugega dela dvižne roke, z maksimalnim dosegom 6,6 m (zaprt grabež) oz. 7,2 m (odprti grabež). Na 4 m oddaljenosti od dvižnega stebra dvigne 1020 kg, na maksimalnem dosegu dvižne roke pa 600 kg. Gozdarsko dvigalo ima serijsko proporcionalno mehansko krmiljenje, nameščeno na samem dvigalu, voznik pa ga krmili s stojišča nad vlečnim ojem. Kot dodatno opcijo pri krmiljenju dvigala ponujajo mehansko proporcionalno krmiljenje z električno vklopno/izklopno (on-off) funkcijo za teleskop in grabež, proporcionalno nizkotlačno in krmiljenje z proporcionalnimi elektro krmilnimi ročicami.



Slika 3: Na preskušano prikolico je bilo nameščeno gozdarsko dvigalo GD 6,6 K, ki ima enojno teleskopsko podaljšanje drugega dela dvižne roke in maksimalnim dosegom 6,6 m (zaprt grabež) oz. 7,2 m (odprt grabež).


Slika 4: Gozdarska prikolica Krpan GP 8 DF ima serijsko nameščeno preklopno izvedbo stabilizatorjev (opornih nog) »flap down«, opcijsko pa je na voljo tudi teleskopska A izvedba.


Slika 5: Gozdarsko dvigalo ima serijsko nameščeno proporcionalno mehansko krmiljenje, nameščeno na samem dvigalu, voznik pa ga krmili s stojišča nad vlečnim ojem. Kot dodatno opcijo pri krmiljenju dvigala ponujajo mehansko proporcionalno krmiljenje z električno vklopno/izklopno (on-off) funkcijo za teleskop in grabež (na sliki; rdeče stikalo na bloku krmilnih ventilov), proporcionalno nizkotlačno in krmiljenje s proporcionalnimi elektro krmilnimi ročicami.


Slika 6: Za nakladalni prostor je opcijsko na voljo teleskopski podaljšek za prevoz daljšega lesa. Na njem je opcijsko tudi četrti par ročic. Na tem podaljšku so nameščene tudi LED luči in sicer na dveh preklopnih nosilcih, ki ju pri delu v gozdu preklopimo navznoter in tako zavarujemo luči pred poškodbami.

Zadetek v polno

Po spravilu cca 200 m3 lesa na začetku letošnje zime lahko rečemo, da je gozdarska prikolica Krpan GP 8 DF zadetek v polno. Lahka, a robustna, zelo dobro izdelana in za svojo kategorijo zelo zmogljiva. Zelo okretna in s kolotekom 1,66 m brez težav uporabna tudi na nekaj ožjih vlakah. Njena prodajna cena v osnovni izvedbi in v kombinaciji z gozdarskim dvigalom GD 6,6 K, znaša med 18 in 19 tisoč EUR (z DDV) in je tako dostopna tudi za posamezne uporabnike. To pa nikakor ne pomeni, da ni primerna za izvajanje storitev, pač pa ravno nasprotno. Posebej v težjih razmerah spravila lesa in na ožjih vlakah oz. poteh in z nekaj lažjimi traktorji.





Marjan Dolenšek
Gozdarski inštitut Slovenije