Test nove generacije gozdarskih vitlov: Tajfun VIP PRO 90

V Tajfunu iz Planine pri Sevnici so razvili novo generacijo gozdarskih vitlov z oznako VIP PRO. Razvoj so začeli z najmočnejšim modelom VIP PRO 90, ki pri prvem ovoju žične vrvi na bobnu razvije vlečno silo 90 kN, nekaj šibkejši modeli pa bodo prišli na vrsto kasneje, ko bo stekla serijskega proizvodnja modela 90. Pri Tajfunu so se odločili, da bodo že pred serijsko proizvodnjo opravili preskus vzdržljivosti vitla na avstrijskem zavodu BLT Wieselbug ter opravili praktične preskuse uporabe vitla pri delu v gozdu. Po uspešnem preskusu vzdržljivosti in pridobitvi Wieselburg certifikata, smo v letošnji mili zimi novi Tajfunov gozdarski vitel praktično preskusili pri spravilu lesa.

Klasična zasnova, a veliko novih rešitev

Pri Tajfunu so se po temeljitem premisleku in izkušnjah pri razvoju vitlov v minulih letih, odločili za klasično zasnovo nove generacije tritočkovno nošenih gozdarskih vitlov. Kaj razumemo pod »klasično zasnovo«? To, da so priključna gred vitla, gonilo in boben za navijanje žične vrvi v okvir postavljeni drug poleg drugega, oz. levo in desno od sredine vitla oz. od sredine traktorja. Zakaj so se odločili za tako zasnovo? Res kardanska gred prenaša vrtilni moment v nekaj zamaknjenih vertikalnih linijah, a horizontalno praktično naravnost. Če bi se odločili za sredinsko namestitev obeh sklopov (drug pod drugega) bil zamik kardanske gredi navzdol veliko večji kot je sedaj. Ne gre namreč pozabiti, da je vitel VIP PRO 90 namenjen za delo z velikimi traktorji, z maso 4,5 tone in naprej ter močjo 74 kW/100 KM in naprej. Poleg tega pa so, sicer vlečni sili primerno dimenzionirane in tako za vitel relativno velike sklope, lahko dobro razporedili po celotni širini vitla in kljub velikosti vitla ohranili njegovo kompaktnost.



Novi gozdarski vitel Tajfun VIP PRO 90 je klasično zasnovan. V nosilni okvir iz in jeklene pločevine so vpeti gonilo, navijalni boben, preklopni del odrivno naletne deske in drugi deli. Pod priključno gredjo, okoli katere je dovolj prostora za namestitev kardanske gredi, vidimo zalogovnik hidravličnega olja s kontrolnim okencem, na nosilni plošči vpetja navijalnega bobna vidimo nosilnik za kardansko gred, nad ploščo pa pokrov manjšega predala za orodje. Praktično in uporabno.

Zobniško gonilo

Pri novi generaciji Tajfunovih vitlov ne slišimo več značilnega zvoka, ki se zasliši takoj po vklopu traktorske priključne gredi, ki ga oddaja verižno gonilo za pogon bobna za vlečno vrv. V VIP PRO so namreč namestili zobniško gonilo. To ne deluje le bolj tiho, prenaša lahko večje moči oz. vrtilne momente, je bolj vzdržljivo, predvsem pa potrebuje manj vzdrževanja in nastavitev (ni napenjanja) kot verižno. Gonilo ima prestavno razmerje 1:13,7. Res je zobniško gonilo kot sklop dražje od verižnega pogona, a pri VIP PRO gre za vitel za profesionalno delo, kjer cena samega stroja ne igra tako velike vloge kot celotni stroški, med te pa šteje tudi zanesljivost in čim manj okvar med delom.

Da so z zasnovo gonila in izbiro sestavnih delov za gonilo pri Tajfunu zadeli v polno, povedo rezultati preskušanja na BLT Wieselburg. Vitel je praktično brez težav prestav 10 urni neprekinjen test vzdržljivosti delovanja. V tem testu vitel obremenjujejo z 80 % nazivne vlečne sile glede na dolžno vlečne vrvi, oz. glede na zaporedje ovojev vrvi na bobnu. Tako je VIP PRO 90 prvi vitel z zobniškim gonilom, ki je v celoti prestal navedeni preskus in pridobil certifikat »Preskušeno na BLT Wieselburg« in sme biti označen s tovrstno nalepko na vitlu. Da ne pozabimo: poročilo o rezultatih preskušanja (v nemškem in angleškem jeziku) je prosto dostopno na spletni strani BLT Wieselburg (www.josephinum.at/blt).

Od 90 do 57,8 kN

Na boben gozdarskega vitla VIP PRO 90 lahko navijemo do 130 m 13 mm žične vrvi. Fizika pove, da vitel pri notranjih ovojih vrvi na bobnu razvije večjo vlečno silo kot na zunanjih. Tako znaša vlečna sila ob prvem notranjem ovoju žične vrti 90 kN (vlečna masa 9 ton) in na zadnjem zunanjem ovoju 57,8 kN (vlečna masa 5,78 tone). Pogled na ti dve številki pove, da ima boben relativno majhno število ovojev, saj se vlečna sila relativno malo zmanjša. Odgovor je v za tovrstne vitle širokem bobnu in tako z manj ovoji vlečne vrvi. Boben ima navijalno širino 260 mm, premer njegovega jedra je 229 mm, zavornega koluta pa 480 mm. Hitrost navijanja žične vrvi znaša pri 540 vrt/min traktorske priključne gredi na prvem ovoju 0,5 m/s, pri zadnjem zunanjem ovoju pa 0,78 m/s. Tajfun priporoča pogon z 230 do 350 vrt/min priključne gredi, saj s temi vrtljaji deluje najbolj optimalno.

Če ni potrebna vleka na dolgih razdaljah, je priporočljivo delati s krajšo vrvjo, saj tako ohranjamo večjo vlečno silo. Pri preskušanju smo delali z okoli 70 m dolgo vrvjo in subjektivno gledano je bila vlečna sila izredno učinkovita. Privleka celo do 4 kubičnih metrov hlodovine ni bila noben problem. Za realizacijo tako velikih vlečnih sil pa ni dovolj le močno gonilo, potrebna je tudi dovolj zmogljiva sklopka. Ta je sestavljena iz 6 lamel, na čelo bobna pa jih pri vklopu vleke pritiska in s tem omogoča vrtenje bobna, hidravlični valj sklopke.

Ko tovor privlečemo in prekinemo navijanje vrvi na boben, tračna zavora zadrži breme na vrvi tako, da zavre odvijanje bobna. V zavrtem položaju bobna tudi vlečemo breme pri vožnji s traktorjem. Zavorna sila mora biti nastavljene tako, da znaša 125 % maksimalne vlečne sile. Pri večjih obremenitvah, npr. če se hlodi zataknejo v oviro zavora zdrsi in tako varuje vitel in traktor pred preobremenitvijo. Kot bomo videli v nadaljevanju, pa se to pri preskušanem vitlu lahko komaj kdaj zgodi. Popuščanje in sprostitev zavore je izvedena z dvema hidravličnima valjema, ki sta medsebojno in z zavoro povezana preko nihajnega vzvoda. Ko vklopimo sprostitev zavore se batnica glavnega zavornega valja v celoti pomakne v položaj sprostitve zavore, batnica pomožnega zavornega valja pa še 2 sekundi vztraja v položaju zaviranja in zavora zavira vrtenje valja s silo 5 kN (masa 500 kg). Ta sistem prepreči sunkovito razvijanje vrvi na bobnu in njeno razrahljanje. Pri razrahljani vrvi in ponovni privleki bremena lahko zunanji ovoji pridejo pod notranje in vrv se hitro poškoduje.



VIP PRO 90 je kot prvi vitel z zobniškim gonilom pridobil certifikat preskusa vzdržljivosti BLT Wieselburg in sme biti označen z nalepko, ki to potrjuje (manjša slika). Vitel je opremljen s podajalno napravo za vlečno vrv, ki je nameščena v notranjosti okvirja, v zgornjem škripcu pa ima stikalo, ki ga vklopimo s potegom vrvi. Ko vrv popustimo, se podajanje ustavi.

Navijanje in podajanje (izvleka) vrvi

Kot smo videli, je za dolgo življenjsko dobo vrvi in delo brez zastojev pomembno, da je žična vrv na boben čim bolj trdno navita, da vsak ovoj predstavlja tako rekoč novo jedro bobna. Poleg že navedenega postopnega sproščanja zavore, k temu učinkovito pripomore podajalno navijalna naprava. Kot smo v zadnjih letih navajeni, je za vsako bolj resno delo v gozdu, sploh pa profesionalno pri vitlu nujna podajalna naprava za pomoč pri odvijanju vrvi z bobna. Ta se praviloma izvedene s hidravlično gnanim zgornjim škripcem, ki hkrati služi tudi za enakomernejše in trdnejše navijanje vrvi na boben, posebej pri navijanju neobremenjene vrvi. Pri VIP PRO pa bi zaman iskali hidromotor na zgornjem škripca. Tam ga ni, čeprav je vitel seveda opremljen s podajalno napravo za vrv in tudi ta je gnana hidravlično. Zasnovali so kombinirano podajalno - navijano napravo, ki je nameščena v notranjosti vitla. V ohišju naprave sta vrvenici (kolesci), ki objemata žično vrv, ena je gnana s hidromotorjem. Ohišje naprave je gibljivo vpeto nad bobnom vitla. Premika se levo / desno in tako usmerja vrv, da se vedno navija na boben v navpični legi, čeprav je boben relativno širok. Pri navijanju vrvi naprava ni gnana, deluje pa rahlo zaviralno pri navijanju neobremenjene vrvi. Sila, s katero se naprava giblje levo desno, je nastavljiva z vijakom.

Pri odvijanju oz. podajanju vrvi, pa hidromotor deluje in vrvenici odvijata vrv iz bobna (hitrost je brezstopenjsko nastavljiva) in jo potiskata skozi zgornji škripec vitla. Ta postopek vklopimo s stikalom na krmilni konzoli ali na krmilni napravi daljinskega krmiljenja. A ko to naredimo pri vitlu VIP PRO res zasveti ustrezna lučka na krmilni napravi, a se ne zgodi še nič, vrv se še ne začne odvijati. Šele ko vrv rahlo potegnemo, se začne odvijanje oz. podajanje, ko pa vrv popustimo, se podajanje zaustavi. Zelo praktična rešitev, saj ne more priti do nekontroliranega odvijanja in kopičenja vrvi ob vitlu, če vrv vlečemo počasneje kot se odvija. Res pa je za vleko vrvi od vitla do bremena potrebno nekaj več fizične moči, npr. po bregu navzgor, kot pri izvedbah, ko je podajanje stalno vklopljeno. A ta način je tako uporaben, da hitro pozabiš na prej navedeno malo večjo moč. Če je ta sploh potrebna, pri vleki vrvi po bregu navzdol ali po ravnem. Polega tega pa lahko silo, s katero je potrebno potegniti vrv za vklop podajanja, nastavimo. In to tako, da bolj ali manj napnemo vzmeti, ki vzvoda stikala, ki vklopi in izklopi podajanje, vrneta v izhodišči (izklopljen) položaj. In že smo pri tehnični rešitvi vklopa iz izklopa podajanja. V zgornji škripec je vgrajeno stikalo, ki ga vklopimo s potegom vrvi in s tem sprožimo podajanje vrvi. Pri prvem vklopu podajanja (odvijanja) vrvi po privleki bremena, se podajanje vklopi 2 sekundi po potegu vrvi. Zakasnitev je povezana in usklajena z zakasnitvijo sproščanja tračne zavore bobna. Na zgornjem škripcu pa je še eno stikalo. In sicer kočno stikalo, ki izklopi privleko bremena oz. navijanje vrvi na boben, ko drsniki ali vlečni kavelj zadene ob pušo, ki se premakne v ohišje zgornjega škripca in izklopi induktivno stikalo. Zelo robustna in dobro delujoča naprava, ki prepreči navijanje vrvi na boben na silo in poškodbe vitla, posebej ohišja zgornjega škripca.

In ko smo že pri škripcu, vitel ima nameščen tudi spodnji oz. t.i. preusmeritveni škripec, ki ga uporabljamo za privleko težjih bremen, da ne pride do dvigovanja sprednjega dela traktorja, posebej, če imamo vitel nameščen na šibkejši oz. lažji traktor. Pri preskušanju smo vitel uporabljali s traktorjem moči 95 KM in maso nekaj nad 5 ton, a spodnji škripec smo uporabljali le občasno, pri res velikih obremenitvah. Velja pa posebej pohvaliti varovalo vrvi na spodnjem škripcu. To je izvedeno s pomično varovalno ploščo, ki zapira režo skozi katero potisnemo vrv v škripec oz. ob vrvenico. Odpiranje in zapiranje poteka brez napora in zelo hitro. Ko škripca ne uporabljamo, ga magnet drži ob steni vitla.



Levo / desno gibljiva navijalna naprava usmerja žično vrv na relativno širokem bobnu in zagotavlja, da je vrv vedno trdno navita.


Na okvir vitla so nameščena dva pokončna nosilnika za odlaganje verig, zanje pa sta namenjena tudi dva prostorna zaboja integrirana v sam okvir. Zgornji škripec je opremljen s končnim stikalom, ki izklopi navijanje vrvi, ko drsnik ali vlečni kavelj zadene ob škripec. Stikalo izklopi pomična puša (manjša slika).


Zelo praktična rešitev za zapahnitev vrvi v spodnjem škripcu. Varovalno ploščo potisnemo proti ohišju, napeljemo vrv in nato vrv s potegom plošče zapahnemo (manjša slika).


Zelo uporabno, praktično in ko se na to zelo hitro navadiš, nepogrešljivo – spodnji, preklopni oz. hidravlično premakljiv del naletno odrivne deske.

Elektrohidravlično krmiljenje

Da je preskušani vitel elektrohidravlično krmiljen, je jasno že iz do sedaj povedanega. Dejansko ne gre za čisto elektrohidravlično krmiljenje kot ga imajo vitli sedanje generacije, pač pa je delno elektronsko krmiljen, s procesorjem. Ta krmili že opisane zakasnitve ter nadzira in usklajuje delovanje elektrohidravličnih ventilov. Krmiljenje je delovalo zelo dobro. Standardno je vitel opremljen s krmilno konzolo na kablu, kot dodatna oprema pa je na voljo daljinsko krmiljenje različnih proizvajalcev. Pri vitlu za profesionalno uporabo brez daljinskega krmiljenja seveda na gre.

Robustna in stabilna zasnova

Gozdarki vitel VIP PRO 90 je zasnovan za namestitev na tritočkovno traktorsko priključno drogovje in za pogon s traktorsko priključno gredjo. Nosilni okvir je zvarjen iz jeklene pločevine. Vanj so vpeti navijalni boben za vlečno vrv z zobniškim gonilom, navijalno podajalna naprava, v zgornjem A delu okvirja je vpet zgornji škripec, v spodnjem delu pa hidravlično premakljiv spodnji del naletno odrivne deske. Zgornji, fiksni del naletno odrivne deske je integriran v okvir in zvarjen iz jeklene pločevine. Na zgornjem delu deske sta na vsaki strani nameščena pokončna nosilnika verig v transportnem položaju, poleg njiju pa v okvir integrirana odlagalna zaboja. Sta prostorna in vanje lahko poleg verig odložimo npr. še gozdarske zagozde. Na sprednjem delu nosilnega okvirja so še priklopna mesta za vlečne drogove traktorja kategorij II ali III ter preklopni oporni nogi za parkiranje vitla. Nad nosilnim okvirjem so nameščene varovalne mreže. Na spodnjem fiksnem delu so nameščeni nosilniki za motorno žago, ročko z gorivom/oljem in cepin. Zgornji del lahko pri transportu po cesti ali pri parkiranju oz. shranjevanju vitla preklopimo (brez uporabe orodja), mogoča pa je tudi nastavitev dveh delovnih položajev.

V notranjosti nosilnega okvirja so nameščene še hidravlične in krmilne naprave. Vitel ima lasten hidravličen sistem za krmiljenje vitla in pogon podajalne naprave, premični del odrivno naletne deske pa premikamo s hidravliko traktorja, preko dvosmerno delujočega krmilnega ventila. Premičen del naletno odrivne deske je res dobra rešitev in je pri delu zelo hitro postal nepogrešljiv. Pri privleki lesa jo postavimo pokonci, da se vitel čim bol učinkovito upre (zapiči) v tla, pri odrivanju (rampanju) jo premaknemo toliko poševno, da učinkovito potiskamo les na kup, pri vleki lesa z vožnjo traktorja, pa jo postavimo vodoravno, pod konce hlodov. Tako po eni strani vitel ne zadeva v tla tudi pri neravnem terenu, pod drugi strani pa v tla oz. ovire ne zadevajo hlodi.



Nosilnika za ročko z gorivom in motorno žago na varovalni mreži. Zgornji del varovalne mreže je preklopljiv.


Namesto klasičnih zatičev za zapahnitev priključnih sornikov spodnjih vlečnih drogov traktorja, so pri Tajfunu razvili vzmetne varovalne plošče, ki sornik zapahnejo tako, da se pomaknejo v utor sornika. V serijski proizvodnji bodo te plošče prekrite z dodatno pločevino, da jih ne bi dvignil oz. se vanje zataknil kakšen kos lesa. Za spodnja vlečna drogova kategorije II in III sta na voljo dve priključni mesti.

Mere, mase, stabilnost in skupni vtis

Tajfunov gozdarski vitel VIP PRO 90 je velik in robusten vitel. Predvsem širok. Naletno odrivna deska je široka 2020 mm, sicer je vitel dolg (globok) 870 in z dvignjeno zgornjo mrežo visok 2300 mm. Brez vlečne vrvi tehta 870 kg, s 100 m žične vrvi premera 13 mm pa zaokroženo 1 tono. A te njegove mere in mase so njegova prednost, posebej njegova širina. Pri privleki lesa je zelo stabilen in traktor kot da ne občuti občasnih sunkov, ki se pojavijo pri tem, ko les drsi po tleh.

Pri delu z gozdarskim vitlom Tajfun VIP PRO 90 smo tako v celoti, kot pri presoji posameznih rešitev dobili zelo dober vtis in bili z delom z njim zelo zadovoljni. Če strnjeno ponovimo nekaj povedanega: sodobna, robustna, a še vedno enostavna zasnova, zobniško gonilo, širok boben, dvostopenjsko sproščanje zavore, navijalna naprava, hidravlično gnana naprava za podajanje vrvi s stikalom za vklop pri potegu vrvi, brezstopenjska nastavitev hitrosti podajanja vrvi, končno stikalo za samodejni izklop navijanja vrvi, varovalo spodnjega škripca in njegovo magnetno držalo, široka odrivna deska, hidravlično gibljiv spodnji del naletno odrivne deske, varovala sornikov spodnjih vlečnih drogov z vzmetnim ploščnim vzvodom, nosilniki ročke za gorivo, motorne žage in cepina, odlagalna mesta za verige, oporni nogi za parkiranje vitla, elektrohidravlično krmiljenje.

Seveda ima vsaka stvar svojo ceno, tudi novi Tajfunov vitel. Kot smo navedli na začetku, smo preskušali predserijski izdelek, tako bo natančna cena znana ko se bo začela serijska proizvodnja. Okvirno pa naj bi VIP PRO 90 v serijski izvedbi, torej brez naprave za daljinsko krmiljenje in vlečne vrvi, po ceniku stal okoli 13 tisoč EUR (z ddv). V serijski izvedbi bo vitel deležen še nekaj drobnih sprememb, ki so se pokazale za smiselne med preskušanji v lanskem in letošnjem letu (npr. dodatno varovalo pri sornikih spodnjih vlečnih drogov, spremenjen položaj obešalnih kljuk na okviru varovalne mreže itn.). S serijsko proizvodnjo bodo pričeli v prvi polovici letošnjega leta.



Marjan Dolenšek, Gozdarski inštitut Slovenije