Test gozdarske prikolice Krpan GP 14 DF

02.05.2022

Rečeno – storjeno oz. kot smo obljubili v zadnji lanski številki revije Gozd in obnovljivi viri pri predstavitvi prenovljenih in novih gozdarskih prikolic podjetja PIŠEK – Vitli KRPAN, smo letošnjo zimo pri spravilu lesa preskusili 14-tonski model GP 14 DF in tu vam prinašamo naše vtise.

Težka kategorija

A preden se podrobneje posvetimo testnemu modelu, naj na kratko ponovimo, kaj začenši z letošnjim letom pri Krpanu ponujajo pri gozdarskih prikolicah. V letu 2022 bodo na trgu ponudili 7 novih gozdaskih prikolic  z največjo dovoljeno maso od 8 do 14,8 ton. Na voljo so različne izvedbe, od hidravlično premakljivega podvozja za spreminjanje težišča prikolice, dvigal iz njihove ponudbe v izvedbi K (klasična žerjavna dvigala) in Z (zložljiva žerjavna dvigala), pogon koles in številna druga oprema. Razširjena serija gozdarskih prikolic s hidravlično premakljivim podvozjem bo tako zajemala modele GP 11 D, GP 13 D in GP 15 D ter poleg obstoječe GP 8 DF nove modele s fiksnim podvozjem GP 9 DF, GP 10 DF, GP 12 DF in GP 14 DF. Za gozdarske prikolice je na voljo tudi paleta gozdarskih dvigal KRPAN, in sicer GD 6,6 K, GD 7,6 K (novo dvigalo), GD 7,4 K, GD 8,6 K ter dvoje Z dvigal GD 7,2 Z in GD 8,4 Z. Številske oznake pomenijo maksimalni doseg v metrih. Z odprtim grabežem je doseg še nekoliko večji. V preglednici so prikazani osnovni tehnični podatki vseh osmih modelov. Številka v oznaki modela pomeni največjo dovoljeno maso v tonah.

      

GP 14 DF – težka kategorija

Preskušana gozdarska prikolica GP 14 DF spada skupaj z GP 15 D v Krpanovo težko kategorijo. Že prazna na pogled deluje impozantno in je velika. To povedo tudi številke: 550 mm široke 22,5 colske pnevmatike na tandem premi s kolotekom 1,9 m, širina 2,55 m, najvišja točka zloženega dvigala 3,5 m, masa prazne prikolice brez dvigala znaša 2.540 kg (nekoliko je odvisna od opreme) in največja dovoljena masa 14.000 kg. In ko je polno naložena? Z njo peljemo praktično za cel kamion hlodov. Za kar pa je praktično nujen pogon koles, a o tem v nadaljevanju.

Fiksno podvozje

V novi DF generaciji gozdarskih prikolic Krpan pri posameznih modelih ne moremo več izbirati opcije »hidravlično prestavljivo podvozje«. Tako bi lahko rekli, da sta prikolici 14 DF in 15 D nekako v paru. Prva s fiksnim podvozjem in 14 tonami največje dovoljene mase, druga pa hidravlično prestavljivim podvozjem s katerim spreminjamo oz. prilagajamo težišče prikolice glede na razmere in 14,8 tonami največje dovoljene mase. Ker mehanizem za hidravlično premikanje podvozja tudi nekaj tehta, je serija DF v primerjavi s serijo D nekoliko lažja.. Ta se pri obeh modelih sicer nekoliko spreminja glede na izbrano opremo (npr. pogon koles) in s tem nekoliko različno (lastno) maso prikolice. Kdaj izbrati model s hidravlično premakljivim podvozjem in kdaj zadošča fiksno? Vse je odvisno od pogojev dela oz. od terenov, kjer bomo uporabljali prikolico in od dolžine lesnih sortimentov. Če so tereni zelo razgibani, zelo različni, zelo zahtevni, strmi, se na dolgi rok premakljivo podvozje, ki seveda ni zastonj, izplača. Sicer pa zadošča model s fiksnim podvozjem, kot smo ga imeli v preskušanju. Dejansko te možnosti nismo posebej pogrešali, tudi zato, ker je bila prikolica opremljena s pogonom na vsa štiri kolesa.

Pogon koles, zavore in zgibno vlečno oje

Opcijskemu pogonskemu sistemu koles finskega proizvajalca Black Bruin, ki je vgrajen v notranjost preme oz. polosovine, se nikakor ne gre odpovedati. Te prikolice so namenjene profesionalcem, velikim gozdnim posestnikom, ki s svojimi delavci izvajajo spravilo lesa iz gozda in pa izvajalcem storitev poseka in spravila. Za vse naštete je po našem mnenju pogon koles nujno potreben. Proizvajalec nudi izbiro med pogonom dveh ali pa vseh štirih koles. Priporočamo izvedbo s pogonom na vsa štiri kolesa, še posebej če večino dela pričakujemo v težavnih razmerah. S pogonom  je bila opremljena tudi testna prikolica. Hidravlični pogon koles je dobrodošel tudi pri vožnji navzdol, saj pripomore pri zaviranju, kajti hidravlično gnana kolesa omogočajo vožnjo samo do določene hitrosti.. Standardno je prikolica opremljena s hidravličnimi zavorami, opcijsko pa so na voljo zračne (dvokrožne) zavore, hidravlične (dvokrožne) zavore ali kombinacija obojih. Če imamo traktor opremljen z dvokrožnimi zračnimi zavorami je boljše tudi za prikolico izbrati zračne zavore.. 14 ton ni enostavno spraviti v gibanje in tudi zaustaviti ne. Še zlasti pri taki teži in v kritičnih situacijah se zračne zavore izkažejo za boljše. .
A nazaj k pogonu. Hidravlično moč oz. pretok olja za pogon koles sistemu zagotavlja hidravlična črpalka dvigala. Pri vožnji celoten tok olja preusmerimo na pogon koles. Da je pogon zelo učinkovit pove podatek, da lahko z njim na ravnini polno naloženo prikolico in traktor premikamo brez vklopa pogona traktorja naprej in nazaj. Pogon koles krmilimo s proporcionalno krmilno napravo v kabini traktorja. Ta je pri novi seriji prikolic nova in deluje (pol)samodejno. Poleg tripolnega napajanja z električnim tokom potrebuje tudi povezavo s 7-polno mini vtičnico za signal luči traktorja. Na ta način je krmiljenje povezano z zavorami traktorja. Izberemo smer pogona oz. vožnje in ko pri speljevanju spustimo stopalko zavor, se pogon koles prikolice samodejno vklopi. Če (starejši) traktor te vtičnice nima, lahko pogon vklopimo le ročno, a se po 20 sekundah samodejno izklopi in ga moramo ponovno vklopiti. Obstaja možnost nadgradnje traktorja s senzorjem za hitrost, ki se poveže s prikolico preko 7-polne mini vtičnice. V vsakem primeru se pogon koles izklopi pri hitrosti vožnje nad 7 km/h.

Kotpri vseh Krpanovih prikolicah je tudi pri GP 14 DF vlečno oje zgibno v standardni izvedbi. Kot zamika vlečnega oja levo oz. desno znaša 40 stopinj, premik pa omogočata dva hidravlična valja s pomočjo traktorske hidravlike. Vlečno oje ima standardno nameščeno togo (fiksno) vlečno uho s premerom sornika 40 mm, opcijsko lahko izberemo tudi vlečno uho s sornikom 50 mm, vrtljivo vlečno uho ali priklop z vlečno glavo za vlečno kroglo K 80.

Standardna in opcijska oprema

Krpanova  serija DF prikolic je opcijsko opremljena s podaljškom nakladalnega prostora za prevoz daljšega lesa, ki ga teleskopsko izvlečemo iz zadnjega dela nosilnega okvirja ter ga fiksiramo z dvema sornikoma. Na tem podaljšku so na dveh preklopnih nosilnikih nameščene tudi LED luči. Pri nakladanju oz. vožnji v gozdu nosilca z lučmi preklopimo proti sredini in z njima zakrijemo luči ter jih tako zavarujemo pred poškodbami. V opcijski opremi so nosilniki za cepin, sekiro, ročke za gorivo in motorno žago ter zaboj za orodje. Poleg že zgoraj navedenih opcij pri pogonu, zavorah in priklopu je na voljo tudi izbira pri pnevmatikah in podporni nogi, na voljo pa je tudi dodaten par ročic, korito za veje (energetski les), podest za bale in podest za prevoz najrazličnejšega tovora: desk, drv, pridelkov, krme itn. Pri Krpanu pa lahko izbiramo tudi med različnimi dvigali.

Zmogljivo dvigalo

Gozdarske prikolice brez gozdarskega dvigala praktično ne vidimo, a dejansko so dvigala samostojni priključni stroji v osnovi zasnovani za namestitev na traktorsko tritočkovno drogovje pa tudi prikolico je mogoče dobiti brez dvigala. Tudi gozdarska dvigala prihajajo iz Krpanove lastne proizvodnje. Kot je bilo omenjeno že na začetku, so na voljo v izvedbi K (klasična žerjavna dvigala) in Z (zložljiva žerjavna dvigala), vpeta pa so na sprednji del šasije prikolice. Na preskušani prikolici GP 14 DF je bilo nameščeno klasično dvigalo GD 8.6 K, ki je najzmogljivejše med Krpanovimi klasičnim dvigali. Z dvojnim teleskopskim podaljšanjem dvižne roke ima dosega 8,6 m oz. 9,2 m z odprtim grabežen, na oddaljenosti 4 m dvigne 1.670 kg, brez stabilizatorjev, olja in grabeža pa tehta 1.670 kg, oporo pri delu zagotavljata »flap down« (preklopna) stabilizatorja. Dvigalo ima lasten hidravlični sistem z litoželezno črpalko, ki je gnana s traktorsko priključno gredjo in nameščena na nosilni okvir prikolice ter zalogovnik s 100 l olja in hladilnik olja.. Pri krmiljenju dvigala lahko izbiramo med različnimi izvedbami in sicer od proporcionalno mehanskega, proporcionalno nizkotlačnega elektro-hidravličnega in proporcionalno elektro-hidravličnega (možna nadgradnja z radijskim daljinskim vodenjem). S proporcionalno elektro-hidravličnim je bilo opremljeno tudi naše dvigalo. Dvigalo krmilimo z dvema krmilnima ročicama nameščenima ob stojišču za delavca. Lahko bi ju namestili tudi v traktorsko kabino, a razpoložljivi traktor ni imel vrtljivega sedeža. Navedeno krmiljenje je tudi nove generacije. Skupaj z zmogljivo črpalko omogoča hkratno uporabo do štirih funkcij posamezne krmilne ročice. Opcijsko je na voljo tudi daljinsko radijsko krmiljenje dvigala. Pri dvigalu lahko izbiramo različne grabeže, mogoče je namestiti tudi ščipalne klešče, nastavek za bale, opcija pa je tudi hidravlično gnan vitel na samem dvigalu za privlek lesa, ki ga ne moremo doseči z grabežem.

Zaključek

Z delom pri spravilu lesa v letošnji zimi smo bili z opisano prikolico in dvigalom zelo zadovoljni in lahko potrdimo na začetku navedeno, da je to prikolica težke kategorije, namenjena za profesionalce. Prikolico smo imeli nameščeno na traktor moči 130 KM, ki je po moči motorja za delo s to prikolico povsem zadoščal, manjkali pa sta mu kakšni dve toni mase, če bi ga trajno uporabljali za vleko in pogon take prikolice. In dvigalo GD 8.6 K? S svojo zmogljivostjo je pravi partner za preskušano prikolico.
 

»Članek je bil objavljen v prilogi Gozd in obnovljivi, ki je del revije Kmetovalec in jo lahko naročite na Kmetijski založbi, www.kmetovalec.si.«

mag. Marjan Dolenšek, Gozdarski inštitut Slovenije, Oddelek za gozdno tehniko in ekonomiko

Novice

19.05.2022

Češka: cene okroglega lesa najvišje v zadnjih 20 letih

Cene okroglega lesa na Češkem, so v drugem kvartalu leta 2022 dosegle rekordno vrednost v zadnjih 20–ih letih. Glavni razlog za to je veliko povpraševanje po tej surovini. Cene okroglega lesa na Če...

Več ...
16.05.2022

Nezgode v kmetijstvu in gozdarstvu v letu 2021

20 mrtvih in veliko poškodovanih Leto 2021 je bilo na področju varnosti in zdravja pri delu v kmetijstvu in gozdarstvu v Sloveniji spet slabše od predhodnega leta 2022. Skupaj je umrlo 20 ljudi,...

Več ...
12.05.2022

Obiskali smo podjetje BREZA COMMERCE, d. o. o.

Podjetje BREZA COMMERCE, d. o. o., locirana v Todražu na Gorenjskem, se ukvarja z nabavo, pripravo, sušenjem in prodajo rezanega lesa, odkupom kvalitetne hlodovine ter z uvozom in izvozom rezanega ...

Več ...
  • © 2020 Gozdarski inštitut Slovenije
  • ISSN 2591-2127