New Hollandova plinska alternativa - T6 180 Methane Power

30.05.2022

Iskanje alternativ fosilnim gorivom za pogon mobilnih strojev traja že kar nekaj časa in gre v različnih smereh. Tudi v skupini CNH International oz. pri New Hollandu, kjer pa so najdlje z zamenjavo dizel goriva s plinom, z metanom. New Holland Methane Power Concept je bi prvi zmagovalec oz. nosilec naslova Trajnostni traktor leta (Sustainable Toty) par let nazaj, za letošnje leto pa ta naziv nosi New Holland T6 180 Methane Power iz serijske proizvodnje.

Serijska proizvodnja

New Holland T6 180 Methane Power gre v serijsko proizvodnjo. Na pot so ga pospremili z zagotovili o nizkih stroških uporabe in emisijsko boljšemu delovanju od dizel motorja. Prav to pri New Hollandu intenzivno raziskujejo, oz. kako za pogon strojev zagotoviti gorivo iz lastne kmetije. Že pred leti so začeli razvijati pogon z gorilnimi celicami, ki za gorivo uporabljajo vodik, ki ga predhodno pridobimo v zapletenem postopku elektrolize in z veliko porabo električne energije in za katerega množičnejšo uporabo bo moralo preteči še precej vode in raziskovalnih ur. Tako so se New Hollandovi preusmerili na veliko bolj obetavno gorivo metan, ki ga je navsezadnje mogoče pridobiti tudi iz bioplina pridobljenega na kmetiji. Po številnih študijah in konceptih so tako pred tremi leti razvili prvi traktor plinsko gnan traktor, ki je temeljil na serijskem traktorju serije T6, po stotinah ur preskušanj, pa je sedaj nared za serijsko proizvodnjo.

Motor na metan in z manj hrupa

Srce traktorja T6 180 Methane Power je seveda plinski motor. FPT šestvaljnik serije NEF s prostornino 6,7 litra ima največjo moč 175 KM in dosega do 740 Nm vrtilnega momenta, kar po lastnostih odgovarja primerljivemu dizel motorju. Za pogon s plinom so spremenili obliko batov. Potrebno nižje kompresijsko razmerje za metan niso dosegli z manjšim gibanjem batov, pač pa z večjo prostornino zgorevalnega prostora. Elektronsko krmiljenje motorja zagotavlja, da se plin vžge v natančno določenem (pravem) trenutku in da tu ne prihaja do napak. In kaj takoj opazimo, ko zavrtimo kontaktni ključ in motor steče? Pravzaprav slišimo – motor teče drugače, njegov zven je drugačen, predvsem pa je tišji. Po tovarniških podatkih je za cca 5 dB(A) manj hrupen od primerljivega dizel motorja. Oboje lahko potrdimo. Zven ali barva zvoka je stvar osebne presoje in ni merljiva, jakost hrupa pa seveda je. Pri polnih vrtljajih motorja smo ob motorju (oddaljenost 1 m) izmerili med 89 in 90 dB(A), v kabini pa za traktorje skoraj nedosegljivih 67 dB(A). In ne pozabimo, da zmanjšanje jakostni za hrupa 5 db(A) človek zazna kot pol manjši hrup, če uporabimo isto logiko kot je splošno znano dejstvo, da človek povečanje hrupa za 10 dB(A) zazna kot njegovo podvojitev.

 

Manj emisij, kaj pa bioplin?

Po podatkih proizvajalca ima motor gnan z metanom manjšo emisijo škodljivih snovi v izpušnih plinih. Za njihovo obdelavo, oz. doseganja predpisane stopnje 5, zadošča enostaven katalizator, ki ne potrebuje vzdrževanja. Je pa prostornina zalogovnikov za plin omejena. Za doseganje enake razdalje, ali pa ur dela, potrebujemo približno 5-kratno prostornino plina pod tlakom 180 barov, v primerjavi z dizel gorivom. T6 180 Methane Power ima stalno nameščenih 7 plinskih zalogovnikov (»jeklenk«) s skupno prostornino 185 l v katere lahko stisnemo 32 kg plina. Za doseganje daljšega časa delovanja opcijsko na voljo dodaten sprednji zunanji zalogovnik s tremi jeklenkami po 90 l oz. s skupno prostornino 270 l v katere gre 47 kg metana. T6 180 Methane Power lahko uporablja metan v kateri koli plinski obliki. Kot naravni ali zemeljski plin je na voljo kot stisnjen naravni plin (CNG – Compressed Natural Gas) ali kot utekočinjen naravni plin (LNG – Liquified Natural Gas). Metan je tudi pretežna sestavina bioplina, ki je produkt anaerobnih bakterijskih presnov organskih snovi v bioplinskih reaktorjih. Žal pa bioplina ne moremo uporabljati za pogon traktorskega motorja neposredno, saj je potrebno najprej koncentrirati vsebnost metana, predvsem pa bioplin očistiti korozivnih žveplovih spojim.

In kaj pravi računica?

Trenutno je pri T6 180 Methane Power na voljo menjalnik »Electro Command« s 16/16 prestavami oz. s 32/32 prestavami, če izberemo še plazeče prestave. Povedano velja za končno hitrost 40 km/h, pri izvedbi 50 km/h pa imamo 17/16 prestav, s časoma pa bodo na voljo tudi druge izvedbe menjalnikov. Plinski T6 bodo oz. so na voljo na vseh ključnih New Hollandovih trgih, tudi v Sloveniji. Kupce v začetni fazi vidijo predvsem na gospodarskih z bioplinskimi napravami, ki bodo pripravljeni investirati v naprave za čiščenje bioplina in bodo tako lahko uporabljali gorivo z lastne kmetije in med pridelovalci zelenjave. Za kupce zelenjave oz. za potrošnike je namreč zelo pomembno, da je le ta pridelana čim bolj okolju prijazno in s čim manj izpusti, to pa lahko kmetje prikažejo tudi z uporabo plina namesto dizel goriva. Podobno velja tudi za komunalna podjetja, posebej, če delajo v naseljih. A glavna bo gospodarnost, oz. če se bo uporaba plinskega traktorja splačala. In kakšni so tu izgledi? T6 180 na metan je cca 25 % dražji od primerljivega traktorja z dizel motorjem in ta višja investicija se povrne z nižjimi stroški goriva. V trenutku, ko v Evropi (spet) divja vojna, bi imeli natančni izračuni s trenutnimi cenami goriv lahko le kratkotrajno vrednost. Zato je bolje malo počakati, oz. se je bolje večkrat ozreti v nebo in prositi za mir. Pri razmisleku o ekonomiki New Holland T6 180 Methane Power pa ne gre pozabiti tudi na njegove prednosti, ki se nam izplačajo posredno, od manjšega hrupa, manjših emisij, boljšega vtisa pri potrošnikih, pa tudi potencialno uporabe (bio)plina z lastne kmetije.

 

mag. Marjan Dolenšek, Gozdarski inštitut Slovenije, Oddelek za gozdno tehniko in ekonomiko

Novice

20.06.2022

Trg lesnih peletov v Sloveniji v letu 2021

Proizvodnjo peletov v Sloveniji spremljamo že od leta 2010 in podatki kažejo, da le ta narašča. V maju 2022 smo na Gozdarskem inštitutu Slovenije ponovno opravili raziskavo med slovenskimi proizvaj...

Več ...
13.06.2022

Cene gozdnih lesnih sortimentov na slovenskem trgu v MAJU 2022

V maju 2022 smo na Gozdarskem inštitutu Slovenije ponovno izvedli zbiranje odkupnih cen gozdnih lesnih sortimentov iz zasebnih gozdov na slovenskem trgu. V tokratni anketi je sodelovalo 24 podjetij...

Več ...
08.06.2022

Izrazit dvig cen žagarskih proizvodov v Sloveniji

Na Gozdarskem inštitutu Slovenije smo v letošnjem maju opravili šesto raziskavo prodajnih cen žaganega lesa iglavcev v Sloveniji in drugo v letošnjem letu. V tokratnem poročilu prikazujemo rezultat...

Več ...
  • © 2021 Gozdarski inštitut Slovenije
  • ISSN 2591-2127