Majhni tovornjaki namenjeni vožnji po brezpotjih za velike naloge – ogled vozila Tekne Graelion

Majhni tovornjaki namenjeni vožnji po brezpotjih za velike naloge – ogled vozila Tekne Graelion

30.01.2024

Kjer lahko infrastrukturo prilagodimo tehniki, je najbolj racionalna uporaba velikih vozil in mehanizacije. Pogosto pa zaradi okoljskih, ekonomskih, pa tudi socialnih omejitev to ni mogoče. V teh primerih mora tehnika slediti razpoložljivi infrastrukturi. In prav v teh primerih so manjši tovornjaki zanimiva rešitev za izvedbo dotičnih nalog.

V Sloveniji je bilo 31.12.2021 registriranih 334 vozil kategorije N2G (terenska vozila za prevoz blaga z največjo dovoljeno maso - NDM med 3,5 in 12 t). Njihova povprečna širina je znašala 219 cm (Saražin in Dolenšek, 2022). Še nedolgo nazaj je precej podjetij ponujalo primerna tovrstna podvozja z NDM od 3,5 do 12 t, ki so bila ožja od 230 cm in pogonom na vsa kolesa (Puch Pinzgauer, TAM 110, Mercedes-Benz Unimog in Vario, Bremach, Scam, GAZ...). Številna med njimi so imela visoko prehodnost ter odlične terenske sposobnosti. Trenutno pa je podvozja N2G ožja od 230 cm, v območju EU, mogoče dobiti pri Mercedes-Benz Sprinter, Iveco daily, Fuso canter, Bonetti, z ustrezno nadgradnjo pa še pri VW Crafter in MAN TGM. NDM pri vseh naštetih novih vozilih se giba med 5 in 6,5 t. Nova vozila so zaradi relativno nizkih prehodnosti (razdalja podvozja od tal okoli 20 cm) primerna predvsem za vožnjo po utrjenih ali dobro vzdrževanih gozdnih prometnicah.

Nedavno pa se je na trgu predstavilo vozilo Tekne Graelion, ki lahko ponovno naslovi tudi zahtevnejše uporabnike. V deželnem centru civilne zaščite Furlanije in Julijske krajine v Palmanovi smo se udeležili predstavitve enega takega vozila. Podjetje TEKNE ponuja širši nabor vozil in nadgradenj za potrebe vojske, zaščite in reševanja ter drugih.

Vozilo Graelion ponujajo v treh različicah: z NDM 6; 7,5 in 8,5 t (slednji uradno še ni v prodaji). Mi smo si ogledali nekoliko nadgrajeno različico modela 7,5 t, ki je v lasti gozdne policije (corpo forestale) iz Tolmezza, ki jo bomo natančeje predstavili. Graelion 75 (NDM 7,5 t) sega v širino le 205 cm, njegova prehodnost, zaradi portalnih osi, znaša kar 45 cm. Skupna višina vozila je 257 cm, v dolžino lahko sega od 520 do 720 cm, pri medosnih razdaljah od 300 do 425 cm. Lastna masa vozila brez nadgradnje znaša okoli 3,5 t, kar nanese nosilnost okoli 4 t. Dovoljena masa vlečenega priklopnika z zavoro znaša 3,5 t. Graelion 75 poganja 173 konjski, 3 litrski ivecov motor. Začetna cena tega modela znaša 135.000 €. Različica vozila za gozdno policijo, ki smo si jo ogledali je imela NDM povišan na 8,3 t, kar je omogočilo namestitev 3000 litrskega rezervoarja za vodo.

Poudariti pa je potrebno, da okvirno čez mesec dni v ZGRS Sežana prihaja ena prvih izvedenk modela Graelion 85. Glavna novost novega modela je 211 konjski, 4,5 litrski cumminsov motor ter kabina izdelana iz nerjavečega jekla. Vozilo za sežanske gasilce naj bi imelo dvojno kabino ter rezervoar za 3000 l vode.

Graelion zapolnjuje vrzel visoko sposobnih malih terenskih tovornjakov, ki je bila zadnjih nekaj let prosta. V gozdarstvu so ta vozila zanimiva, ker se po svojih voznih lastnostih lahko primerjajo s traktorji. Zaradi pogostih osnih ali absolutnih omejitev mase vozil na podeželju (zelo pogosta omejitev je prav 7,5 t), gredo lahko ta vozila tam, kamor težja ne smejo, prav tako pa se lahko pripeljejo na območja, kamor se druga ne morejo. Za tovorna vozila z NDM do vključno 7,5 t tudi ne velja omejitev prometa na nedelje in praznike, vozijo pa jih lahko tudi vozniki začetniki (vozniški izpit C1).

Nenazadnje pa bi veljalo izpostaviti, da podjetje Tekne išče prodajalca za Slovenijo.

 

Zahvala

Prispevek je nastal v okviru ciljno raziskovalnega projekta »Načrtovanje tehnologij in presoja kakovosti izvajanja del v gozdovih v podporo biogospodarstvu – TEHGOZD« in programske skupine P4-0107, Gozdna biologija, ekologija, in tehnologija. Na tem mestu bi se radi zahvalili tudi severnoprimorski gasilski regiji, ki je organizirala strokovno ekskurzijo, matičnemu društvu PGD Pobegi Čežarji za dobro družbo, predstavnikom gozdne policije, civilne zaščite in centra za obveščanje dežele Furlanije in Julijske krajine, ki so izvedli predstavitev centra in vozila, ter predstavniku podjetja Tekne Raffaele Zanelliju, ki je na predstavitvi in tudi po njej odgovoril na vsa tehnična vprašanja glede vozila.

 

dr. Jaša Saražin, Gozdarski inštitut Slovenije, Oddelek za gozdno tehniko in ekonomiko

Sorodne vsebine:

Novice

Delavnice gozdne pedagogike za učitelje uspešno izvedene na CŠOD Vojsko, Kavka in Cerkno 30.08.2024

Delavnice gozdne pedagogike za učitelje uspešno izvedene na CŠOD Vojsko, Kavka in Cerkno

V avgustu so imeli učitelji Centrov šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD) strokovno usposabljanje svojih zaposlenih. Ekipa Gozda eksperimentov Gozdarskega inštuta Slovenije je bila povabljena k so...

Več ...
KWF dnevi, Nemčija 21.08.2024

KWF dnevi, Nemčija

Junija so na vojaškem vadbišču Schwarzenborn v osrednji Nemčiji potekali 18. dnevi KWF. Prireditev naj bi potekala vsaka 4 leta, a zaradi pandemije koronavirusa je zadnja načrtovana odpadla, in tak...

Več ...
Pomožni zunanji vitli oz. strojna sečnja in spravilo z „winch-assisted“ sistemi 14.08.2024

Pomožni zunanji vitli oz. strojna sečnja in spravilo z „winch-assisted“ sistemi

Strojna sečnja bistveno pripomore k humanizaciji dela v gozdu, saj razbremeni sekača napornega dela, poveča varnost in zdravje pri delu ter učinek sečnje in realizacijo poseka. Strojna sečnja ima t...

Več ...
  • © 2021 Gozdarski inštitut Slovenije
  • ISSN 2591-2127