Gozdarska žičnica Uniforest Cobra T9500-25

Gozdarska žičnica Uniforest Cobra T9500-25

01.07.2024

Pozimi in v začetku letošnje pomladi smo bili prisotni pri spravilu lesa z gozdarsko žičnico Cobra in vam predstavljamo vtise.

Žično spravilo in gozdarstvo ima v reliefno razgibani Sloveniji že dolgo tradicijo. Žično spravilo lesa spada z vidika tehnološkega postopka pridobivanja lesa v kategorijo spravila po zraku, zato se prednosti tehnologije pokažejo predvsem na težko prehodnih in nedostopnih področjih, kjer lahko uspešno premaga naravne ovire (reke, močvirja, prepade, strma pobočja, skalovit relief). Sprva so bile žičnice predvsem stacionarne. Za prvo mobilno žičnico lahko štejemo izdelek pionirja gozdnih žičnic Štefana Gnezde, ki je leta 1932 priredil poltovornjak za pogon žičnice, kar je omogočalo hitro prestavljanje linij (prvotni model je na ogled v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri). Mobilne žičnice danes na izgled niso nič podobne tistim izpred 90 in več let, osnovna zamisel pa ostaja enaka - kako čim učinkoviteje pridobiti les iz gozda kjer je malo prometnic. To je vodilo tudi podjetju Uniforest d. o. o., ki snuje stroje za spravilo in predelavo lesa. Na področje žičničarstva je pred leti vstopilo dokaj previdno s sistemom mini žičnice Savoy 1500, kateri osnova je bil kar njihov tritočkovni vitel z dodanim bobnom za nosilno vrv. Vendar njihovi inženirji niso počivali, ampak so v zadnjih letih razvijali in naredili popolnoma nov stroj z nič kaj sramežljivim imenom – Cobra.

Opis modela Cobra T9500-25 začenjamo pri oznakah: 9500 pomeni višino stolpa v mm, 25 pa vlečno silo v kN. Žičnica Cobra je namenjena profesionalnemu spravilu lesa, pri čemer dobro premosti vrzel (tudi cenovno) med manjšimi enostavnješimi sistemi žičnic in večjimi žičnicami montiranimi na tovornjakih. Žičnični sistem v osnovi sestavljajo: ohišje s preklopnim stolpom, bobni z jeklenicami, elektrohidravlični voziček, vmesne podpore (čevlji) in daljinsko krmiljenje, za pogon prek kardanske gredi in transport pa skrbi traktor z vsaj 89 kW (120 KM). Stolp se za potrebe transporta preklopi, v delovnem položaju pa je sidran s štirimi sidri. Dolžina sidrnih vrvi (60 m) omogoča, da dokaj zlahka najdemo sidrne točke, hkrati pa veliko število sider (štiri) omogoča, da breme nosilke, ki ga morajo sidra prevzeti, ni preveliko. Žičnica z linijo lahko pokrije delovno območje 220 kotnih stopinj za traktorjem.

Konstrukcijsko se žičnica Cobra uvršča med gravitacijske žičnice, kar pomeni, da je z njo možno spravilo le navzgor. Voziček se po breme v delovišče vrača s pomočjo težnosti in sicer s hitrostjo, ki jo nastavimo prek daljinskega krmilnika, vendar največ do 8 m/s. Nastavljena hitrost služi kot pogoj za zasilno zavoro v primeru pretrganja vlačilne vrvi. Masa žičnice brez jeklenic znaša skoraj 3,5 t, z vsemi jeklenicami pa okrog 4,5 t. Boben nosilne jeklenice (nosilka) ima kapaciteto za 470 m jeklenice premera 16 mm oz. 410 m za 18 milimetrsko jeklenico, na boben vlačilne jeklenice (vlačilka) pa lahko navijemo 500 m jeklenice premera 9 mm. Nosilka je lahko napeta do 75 kN, vlačilka pa privlačuje s silo do 25 kN, kar ustreza tudi nosilnosti vozička. Vsi bobni (razen bobna za vlačilko) so predeljeni, tako da pri napetih sidrnih vrveh in nosilki le te ne stiskajo preostalih ovojev na bobnu, kar podaljša življensko dobo jeklenic.

Bobni so gnani preko hidromotorjev, ki imajo integrirano zavoro. Hidromotor vlačilke poganja črpalka z nastavljivim pretokom, ki omogoča brezstopenjsko spreminjanje hitrosti privlačevanja (0-8 m/s). Elektronsko krmiljen hidravlični sistem bobnov omogoča mehko in nesunkovito pospeševanje ter zaviranje vlačilke in s tem posledično gladko vožnjo vozička.

Elektrohidravlični voziček 2500 HS premium ima veliko nosilnost (2,5 t) glede na skupno maso (180 kg). Voziček je možno krmiliti tudi samo z enim daljinskim krmilnikom in uporabnik lahko sam določi želeni vmesni položaj za priklop bremena. Možno je shraniti položaj čevlja, tako da voziček samodejno upočasni pri vožnji čez čevelj in se pri spuščanju samodejno ustavi na prednastavljenem mestu. Voziček je oblikovno zasnovan tako, da med vleko v čim večji meri preprečuje zatikanje vej v dele vozička. Stolp žičnice ima vgrajeno napravo, ki odda zvočni signal ob prihodu vozička na zgornjo postajo in s tem opozori uporabnika, da je breme prispelo.

Voziček za svoje delovanje potrebuje hidravlični tlak in električno energijo. Hidravlični tlak zagotavlja sistem tlačnega generatorja znotraj vozička, ki med vožnjo polni hidravlični hranilnik, kar zadostuje za delovanje med ciklom. Električno energijo zagotavlja električna baterija, ki jo je potrebno vsakodnevno znova polniti.

Cena kompleta žičnice skupaj z vozičkom, dvema daljinskima krmilnikoma, dvema čevljema, jeklenicami, ter potrebnim drobnim materialom za montažo znaša v grobem 100.000 € brez DDV.

 

Učinki s terena

Za pogon in transport žičnice je izvajalec uporabil traktor Fendt favorit 716 vario. Traktor poganja  šestvaljni motor z močjo 119,3 kw (160 KM) in navorom 724 Nm, masa traktorja je 6200 kg, zadnje hidravlično dvigalo pa ima kapaciteto dviga 8600 kg.

Spravilo je potekalo v težkih razmerah, saj se je saniralo vetrolom iglavcev na močvirnem pobočju Mislinjskega jarka. Drevesa so bila izruvana s koreninskim sistemom, linije žičnic so bile dolge (čez 400 m) večina lesne mase pa koncentrirana na spodnji tretjini linije. Skupno smo spremljali spravilo na treh linijah, volumen pospravljene lesne mase je bil 846 m3. Na žičnici so delali trije do štirje delavci (skupno so opravili 767 ur), žičnica je skupno obratovala 172 ur. Vsak izvlečen kubični meter lesa je tako zahteval vložek 54 minut človeškega dela (v izračunu upoštevana montaža in demontaža). Brez upoštevanih montaž in demontaž se čas vloženega človeškega dela zmanjša na 42 min/m3. Glede na skupno obratovanje žičnice in izvlečeno lesno maso je vsakih 12 minut žičnica na gozdno prometnico izvlekla 1m3 lesa. Pri morebitni primerjavi učinkov z drugimi sistemi, velja omeniti, da je izvajalec Janez Maze s. p. žičnico Cobra uporabljal prvič in učinki lahko odstopajo od meritev drugih avtorjev.

Komentar izvajalca Janez Maze s. p. in proizvajalca Uniforest d. o. o.

Izvajalec je bil s testirano žičnico in servisom zadovoljen, resnejših težav ni bilo, le prvi dan je po spletu okoliščin (prenizko montiran čevelj, premalo napeta nosilka, breme na meji nosilnosti, napačna reakcija uporabnika) prišlo do zatika vozička. Proizvajalec je preventivno konstrukcijsko prilagodil voziček, da se tak dogodek kljub napačni reakciji uporabnika ne more več pripetiti. Zaradi dolgih linij in povesa vlačilke, so za njen spust montirali dodatno utež nad končnikom. Daljinski krmilniki so delovali brezhibno in brez motenj. Po zagotovilih proizvajalca bodo v prihodnje izboljšali tudi funkcijo za avtomatsko privlačevanje (do sedaj je delala avtomatsko le v tovarniško prednastavljeni prestavi). Na ohišje žičnice bo v prihodnosti proizvajalec dodal dodatni nosilec za voziček in vlačilka bo ostala vpeta v voziček (do sedaj jo je bilo potrebno pri vsaki prestavitvi odrezati in ponovno vpeti v končnik).

Prednosti žičnice Cobra T9500-25 izvajalec vidi predvsem v enostavni montaži in demontaži (en delavnik; kljub čevlju in dolžini prek 400 m). Prednost je tudi minimalni potreben prostor, ki ga zavzame na prometnici, visok stolp žičnice pa omogoča vožnjo kamiona pod nosilko. Gospodarna raba goriva je mogoča zaradi motorčka za regulacijo plina in dokaj lahkega pogona žičnice. Izvajalec je pohvalil tudi odzivnost in hitrost servisa, kar je pri žičnicah še posebej pomembno z vidika organizacije dela in trajanja zapor gozdnih prometnic. Izvajalec bo testiral še novi univerzalni model (zaenkrat prototip), ki ima dva dodatna bobna, ter je z njim možno spravilo tudi po ravnem in navzdol. Pri spravilu navzgor z univerzalnim sistemom žičnice je kontrola nad vozičkom še večja zaradi stalne napetosti vlačilke med vozičkom in bobnom (pri morebitnem zatiku bremena in nadaljnem sproščanju pri gravitacijski žičnici lahko prihaja do rahlo nekontroliranega spusta vozička (le nekaj metrov) zaradi nenapete vrvi med vozičkom in bobnom).

Zahvaljujemo se izvajalcu Janez Maze s. p., ki je skrbno zapisoval dnevne učinke in tudi omogočil samo snemanje na terenu.

 

Članek je bil objavljen v prilogi Gozd in obnovljivi viri številka 2/2024, ki je del revije Kmetovalec in jo lahko naročite na Kmetijski založbi, www.kmetovalec.si.

 

Peter Smolnikar, Gozdarski inštitut Slovenije, Oddelek za gozdno tehniko in ekonomiko

Sorodne vsebine:

Novice

Gostitev dveh mednarodnih dogodkov v Ajdovščini za požarno odpornejšo srednjo Evropo 20.11.2024

Gostitev dveh mednarodnih dogodkov v Ajdovščini za požarno odpornejšo srednjo Evropo

V okviru mednarodnega Interreg CE projekta »Wildfire CE - Čezmejna ocena, upravljanje in obvladovanje požarne ogroženosti naravnega okolja v Srednji Evropi« smo predstavniki Gozdarskega inštituta S...

Več ...
Izvajanje EUDR prestavljeno na konec leta 2025 18.11.2024

Izvajanje EUDR prestavljeno na konec leta 2025

Evropska unija (v nadaljevanju EU) je maja 2023 sprejela Uredbo EU o proizvodih, ki ne povzročajo krčenja gozdov (ang. »EU Deforestation Regulation«, v nadaljevanju besedila EUDR) (EUR-Lex, 2023), ...

Več ...
Tokovi okroglega lesa v Sloveniji v letu 2023 13.11.2024

Tokovi okroglega lesa v Sloveniji v letu 2023

Na Gozdarskem inštitutu Slovenije smo leta 2006 razvili sistem spremljanja tokov okroglega lesa, ki nam omogoča vodenje bilanc po enotni metodologiji vse do danes. V prispevku prikazujemo nekaj klj...

Več ...
  • © 2021 Gozdarski inštitut Slovenije
  • ISSN 2591-2127