Gozdarstvo ostaja sektor, kjer so ženske, tako v izobraževanju, usposabljanju in zaposlovanju, še vedno manj zastopane kot moški. Projekt Fem2forests (Inovativne poti za učinkovito vključevanje deklet in mladih žensk v gozdarski sektor) se je osredotočil na razumevanje razlogov za takšno stanje ter na iskanje rešitev, ki bi lahko pripomogle k spremembam. Kot eden izmed rezultatov je nastala zbirka inovativnih pristopov in primerov dobrih praks za poklicno orientacijo v gozdarstvu ter zgodnje vključevanje, sodelovanje in učenje skozi izkušnje.
Zbirka primerov dobrih praks karierne orientacije v gozdarstvu (Rezultat projekta O1.2 Compilation of Good Practice Examples of Career Orientation in Forestry) predstavlja pregled primerov dobrih praks, ki so namenjeni spodbujanju zanimanja za gozdarstvo, premagovanju stereotipov ter odpiranju novih kariernih poti.
Zbrane prakse vključujejo:
- zgodnje vključevanje otrok v gozdarsko tematiko že v vrtcih in osnovnih šolah,
- izkustveno učenje skozi tabore, delavnice, raziskovalne eksperimente in obiske gozdov,
- povezovanje šol, raziskovalnih inštitutov, podjetij ter nevladnih organizacij,
- razvoj mentorstva in digitalnih orodij za podporo mladim pri odločanju za poklice.
Slovenija v zbirki predstavlja tri primere: Poletni gozdarski tabor, Gozd eksperimentov in Celostno karierno svetovanje. Ti programi združujejo praktične izkušnje z usmerjenim poklicnim svetovanjem in mladim ponujajo priložnost, da spoznajo, kako raznolik in družbeno pomemben je gozdarski sektor.
Metodološki pristop
Prepoznavanje in izbor dobrih praks je temeljil na participativnem pristopu, ki je vključeval identifikacijo primerov praks v sodelujočih državah, strokovne intervjuje, okrogle mize ter terenske obiske. Da bi bila praksa prepoznana kot »dobra«, je morala izpolnjevati najmanj 6 od 9 kakovostnih kriterijev, med katerimi so:
- ustreznost za gozdarski sektor,
- dvig ozaveščenosti,
- vključenost in enakost spolov,
- osredotočenost na učence,
- praktične izkušnje,
- vključenost deležnikov,
- trajnostna naravnanost,
- inovativnost,
- možnost prenosa in širjenja.
Ta pristop je omogočil, da zbirka združuje primere iz različnih nacionalnih kontekstov, ki pa imajo skupno vizijo: vključujoča in trajnostna karierna orientacija v gozdarstvu.
Ključne ugotovitve
Analiza zbranih primerov dobrih praks razkriva nekaj skupnih značilnosti ter posebnosti:
- Zgodnje vključevanje: številne prakse se pričnejo že v vrtcu ali osnovni šoli, kjer se pri otrocih spodbuja zanimanje za naravo.
- Izkustveno učenje: pogoste so delavnice, poletni tabori, raziskovalni eksperimenti in obiski gozdov.
- Sodelovanje: programi vključujejo šole, raziskovalne inštitute, nevladne organizacije in gospodarstvo.
- Prenos in širjenje: Več primerov dobrih praks je mogoče prilagoditi različnim regijam in sektorjem.
Glavne prepoznane razlike so:
- Ciljne skupine: nekateri programi so namenjeni širši javnosti, drugi pa specifično dekletom in mladim ženskam.
- Metode: od mentorskih shem (Avstrija, Nemčija) do digitalnih kampanj (Ukrajina) ter taborov in praktičnih delavnic (Slovenija).
- Trajanje: od enodnevnih dogodkov do večmesečnih ali celo večletnih programov.
Zbirka primerov dobrih praks in njihovo izvajanje kažejo, da je za uspešno vključevanje mladih in žensk v gozdarski sektor ključno zgodnje in ponavljajoče oz. stalno delo na področju karierne orientacije, povezovanje različnih deležnikov ter uporaba inovativnih in vključujočih metod.
Celoten dokument v angleškem jeziku je dostopen na spletu in je namenjen vsem, ki delujejo na področju izobraževanja, kariernega svetovanja in razvoja kadrov v gozdarstvu. Vabimo k branju in uporabi primerov v praksi, kajti prihodnost gozdov je tudi prihodnost novih generacij strokovnjakov in strokovnjakinj.
https://interreg-danube.eu/storage/media/01JZ7N5D2B6D2A264H7D4H1EG6.pdf
https://interreg-danube.eu/storage/media/01JZ7N4VTECE90ZF4E19NRRRQY.pdf
Krajša zbirka izbranih primerov dobrih praks, prevedenih v slovenščino, je dostopna na povezavi: https://designrr.page/?id=442534&token=1126653097&type=FP&h=3646
Zahvala
Prispevek je nastal v okviru projekta Fem2forests – Innovative pathways for efficient involvement of girls and young women in the forestry sector (Interreg Danube, DRP0200118) https://interreg-danube.eu/projects/fem2forests.
Zbirka primerov dobrih praks, ki prispevajo k odpravljanju stereotipov in spodbujajo radovednost v gozdarstvu, je rezultat sodelovanja 15 partnerjev iz 9 držav Podonavja, med njimi treh slovenskih: Gozdarski inštitut Slovenije, Fundacija PRIZMA ter Oddelek za gozdarstvo in obnovljive gozdne vire, Biotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani.
Viri
Krajnc N., Stare D., Hafner P., Flajšman K., Karničnik M., Pavlič T., Šumenjak E., Majerič S., Pezdevšek Malovrh Š., Uhan Z. in sod. 2025. Compilation of good practice examples of career orientation in forestry. Ljubljana: Gozdarski inštitut Slovenije. https://dirros.openscience.si/IzpisGradiva.php?lang=eng&id=22934